FASE 4: Fem l’estudi de mercat
Un estudi de mercat és una investigació que es fa per saber si a la gent li interessarà un nou producte que es vol posar a la venda.
A continuació trobareu diferents exemples d’estudis de mercat fets per altres cooperatives escolars.
Les cooperatives de Tordera, un cop havien fet els prototips i els havien exposat a l’assemblea, van triar tres maneres diferents de conèixer l’opinió del públic sobre els seus productes:
1. Crear un catàleg de productes amb preus aproximats i sortir al carrer a a fer un qüestionari als i les vianants.
2. Fer una exposició a l’entrada de l’escola i posar urnes perquè les famílies donessin la seva opinió contestant el qüestionari.
3. Penjar el catàleg de productes i el qüestionari al blog de la cooperativa perquè la gent el pogués contestar des de casa seva. Cada vegada que algú votava es generava un registre automàtic.
A partir de la informació recollida gràcies als qüestionaris, van poder saber:
- Quins productes eren els més votats.
- Si la gent compraria els seus productes.
- Per què eren interessants els productes: preu, disseny o funcionalitat.
- Com millorar els productes amb idees aportades pels futurs clients i clientes.
- Aquest treball va quedar reflectit en l’acta de la següent assemblea de la cooperativa i en un gràfic.
A l’Escola Ocata del Masnou van triar la pinyata com a producte per fabricar. Abans de començar el procés de fabricació, però, van passar una enquesta a l’alumnat dels altres cursos.
Els van preguntar per les seves preferències sobre aquest producte i, així, en van poder ajustar alguns dels detalls. Aquesta és l’enquesta que van dissenyar com a estudi de mercat:
Els nois i noies de l’Escola Vaixell Burriac de Vilassar de Mar van triar manualitats variades, com ara clauers o polseres, per vendre’ls com a productes de la cooperativa.
També van preparar una enquesta per fer el seu estudi de mercat i van demanar que la contestessin infants i adults del seu entorn proper, però també persones desconegudes que van entrevistar pel carrer.