La importància de ser pastor: Petita guia de ramaderia extensiva

Fotos: Duplex Creativity i Patxi Uriz | Diputació de Barcelona

15/06/2022

Fotos: Duplex Creativity i Patxi Uriz | Diputació de Barcelona

Una guia per orientar els futurs pastors de Catalunya.

BCN Smart Rural ha editat una guia sobre ramaderia extensiva que, de manera senzilla, explica tots els recursos de què disposen les persones que volen dedicar-se al maneig d’animals criats en llibertat. Publicada en format digital i descarregable aquí, ‘La importància de ser pastor’ vol lluitar contra l’abandonament de l’ofici a Catalunya i promoure el relleu generacional del sector amb la incorporació de joves emprenedors.

La guia es divideix en sis capítols que repassen els principals conceptes que ha de conèixer qualsevol persona jove que vulgui iniciar-se en l’ofici de pastor, especialment si no prové de família ramadera. A l’inici s’explica què és la ramaderia extensiva, per què és tan important i quins són els seus reptes. A continuació, es dona resposta a les preguntes més freqüents que es plantegen les persones que volen treballar amb animals de pastura, especialment si ho volen fer en finques petites i amb un enfocament agroecològic. Més endavant, s’ofereix un mapa amb els centres de formació reglada en temes agropecuaris que hi ha al territori i es recopilen les entitats públiques i privades que ofereixen serveis d’acompanyament i suport econòmic. A més, es comparteixen casos d’èxit de ramaders i pastors que han volgut donar a conèixer les seves experiències.

Per facilitar el procés d’instal·lació dels joves emprenedors i millorar la viabilitat dels seus projectes, ‘La importància de ser pastor’ també inclou els 19 punts del territori català que compten amb serveis d’acollida a l’emprenedoria agrària a Catalunya i, en aquest sentit, és una nova mostra de la voluntat de cooperació i col·laboració entre diferents administracions públiques: ajuntaments, Diputació de Barcelona i Generalitat de Catalunya.

L’autora de la guia és Laia Batalla-Carrera, directora de l’Escola de Pastors de Catalunya, qui, en coordinació amb Pere Navarro, enginyer de territori de la Direcció Territorial Agrària de la Diputació de Barcelona, ha posat especial cura en destacar els serveis ambientals que donen a la societat els pastors i els seus ramats. A més de gaudir d’un major benestar, els animals que pasturen lliurement juguen un paper fonamental en la conservació del medi natural, la biodiversitat i el paisatge, i, gràcies a que rebaixen la càrrega de combustible dels boscos, redueixen el risc de patir grans incendis. Així mateix, els ramats de pastura extensiva converteixen l’herba que mengen en aliments molt saborosos, saludables i sostenibles.

La publicació ha estat editada per la Xarxa de Bancs de Terres BCN Smart Rural amb el cofinançament de la Diputació de Barcelona i els fons FEDER de la Unió Europea. El seu disseny ha anat a càrrec d’Aida Garriga i Toni Falcó, de l’estudi Duplex Creativity.

Per a més informació sobre aquesta publicació, podeu escriure a Pere Navarro, enginyer de territori de la Direcció Territorial Agrària de la Diputació de Barcelona.

— Redacció BCN Smart Rural —

‘La importància de ser pastor: Petita guia de ramaderia extensiva’
Publicació digital editada per BCN Smart Rural | Diputació de Barcelona

Sobre l’estratègia BCN Smart Rural

BCN Smart Rural és l'estratègia de la Diputació de Barcelona per transformar el sector agroalimentari de la demarcació. Cofinançada per la Unió Europea a través del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), aquesta iniciativa conjunta s’ubica a l’avantguarda de les accions que les dues institucions estan promovent amb horitzó 2030, tant en matèria agrícola com alimentària, i s’alinea especialment amb la campanya “Del Camp a la Taula” (de l’anglès, “From Farm to Fork”), que es troba al cor del Pacte Verd Europeu.

La visió de BCN Smart Rural és posar al centre de l’agenda política del territori el dret a una alimentació saludable, sostenible i de proximitat per a tots els ciutadans. I, per aconseguir-ho, col·labora amb els ajuntaments interessats en impulsar aquest model agroalimentari en els seus pobles i ciutats.

Per a més informació sobre l’estratègia BCN Smart Rural, podeu escriure  a bcnsmartrural@diba.cat