L’economia de la cultura. Els impactes de la cultura en l’economia municipal
Videoformació (plataforma ZOOM)
Plantejar-se el retorn econòmic que es produeix en cada activitat cultural és una opció que no pot deixar-se de banda. La cultura té mols impactes i un d’ells és l’econòmic. Però com afecta un esdeveniment cultural la cultura dels municipis? De quines dades fiables disposem? Com podem fer que la cultura esdevingui un factor de desenvolupament econòmic i contribueixi a ser un catalitzador de les energies municipals? Aquests són només alguns dels interrogants que el curs intentarà respondre, amb la voluntat d’abordar els més moderns enfocaments en relació a l’economia de la cultura, i a davallar dels plantejaments teòrics a les concrecions que afecten el desplegament diari de les polítiques culturals municipals.
De l’impacte de l’activitat cultural als processos de la transformació digital, verda i social
Al llarg d’aquesta sessió es volen introduir i desenvolupar els conceptes bàsics de l’economia de la cultura i els reptes de futur al món local. El curs incidirà en la identificació i classificació dels sectors culturals, en les característiques dels productes culturals des de la perspectiva de l’economia, en l’anàlisi dels impactes econòmics en les activitats culturals dels municipis i també es focalitzarà en les tendències de futur, amb un especial èmfasi en els sectors culturals davant dels processos de la transformació digital, verda i social.
Programa
23 d’octubre
- 10 - 11 h: Els sectors culturals
- 11 - 12 h: Definició i característiques dels productes culturals
27 d’octubre
- 10 - 11 h: Els impactes econòmics de les activitats culturals
- 11 - 12 h: Tendències de futur
Docent
Xavier Cubeles
Responsable de la Línia de cultura i turisme de la Unitat de Consultoria de la Fundació Eurecat-Centre Tecnològic de Catalunya, on participa en projectes d’investigació aplicada i serveis de consultoria d’innovació en l’àmbit dels sectors culturals i creatius, així com en d’altres projectes. Entre aquests, ha estat responsable de la coordinació de la Comunitat RIS3CAT Media i participa en els treballs de posada en marxa de l’EIT Culture & Creativity.
Professor associat de la Facultat de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) de Barcelona, tot impartint l’assignatura economia de les indústries culturals.