La internet de les coses i la gestió cultural

27/06/2022 - 29/06/2022 10:00 - 12:00 934 022 565 oerc.formacio@diba.cat

Edició virtual (plataforma ZOOM)

Avui dia és molt habitual sentir a parlar de la Internet de les coses, però en què consisteix exactament aquest concepte? Aquest és el gran interrogant que vol aclarir i abordar aquest curs, tot incidint en els objectes connectats com a font d’informació i de difusió de les programacions culturals. En un moment en què el treball en xarxa és cada cop més important, tenir un coneixement de la Internet de les coses és bàsic per entendre aquest món canviant i ple de possibilitats. El curs vol tenir una dimensió també pràctica, en el sentit de donar eines i possibilitats de treball cultural a partir dels objectes connectats.

La Internet de les coses no és un concepte abstracte sinó que té múltiples aplicacions en la vida quotidiana, moltes d’elles d’ús comú i habitual per a tots nosaltres. Quan programem la calefacció a distància, per exemple, estem de ple dins del seu àmbit. I aquestes tecnologies han entrat també en el món de la cultura, sobretot en el camp del patrimoni cultural, a través de l’Smart Cultural Heritage, o bé les arts digitals. Aquests són només alguns dels sectors en què la Internet de les coses s’està desplegant amb una gran força. Però també tenim el Social Internet of Things, o els nous espais culturals del metavers. Les possibilitats són gairebé infinites a hores d’ara.

El curs analitzarà de manera concreta els usos de la Internet de les coses en la cultura municipal, tot mostrant exemples que ajudaran a visualitzar l’abast, possibilitats i característiques d’aquestes tecnologies. D’aquesta manera s’incidirà en els objectes connectats i les aplicacions culturals, així com en què podem fer amb els objectes connectats. Igualment es parlarà de l’anàlisi de les dades que ens ofereix la Internet de les coses, així com en la programació de la cultura des dels objectes interconnectats.

27 de juny

• 10:00 - 11:20 h: Noves tecnologies i cultura. Transformació digital en l’àmbit cultural. La tecnologia aplicada al patrimoni cultural (Smart Cultural Heritage). Art digital i Social Internet of Things
  • 11:20 - 12:00 h: Casos d’ús.  Tecnologies existents

29 de juny

• 10:00 - 12:00 h: Explorant en detall els usos de la Internet de les coses per a la gestió cultural municipal

Docent

Xosé Pérez, llicenciat en ciències físiques per la Universitat de Barcelona. Des de fa prop de deu anys treballa en projectes relacionats amb la Internet de les Coses (IoT) tant des del món empresarial, per a empreses com AllWize, RAKWireless, Alstom, Gas Natural o Aigües de Barcelona, com en el món de l'economia social i solidària des de cooperatives com femProcomuns i Tarpuna, entitats i comunitats com The Things Network Catalunya (TTN Catalunya) o projectes personals i de tercers en codi lliure.

És formador en tecnologies IoT LPWAN i protocol LoRaWAN en el postgrau "Industrial IoT" de la fundació CIM de la UPC. He estat formador i mentor a l'edició 2021 de la The Things Summer Academy amb alumnes de tot arreu del planeta. He realitzat formacions sobre IoT, LPWAN, Wize i LoRaWAN a diferents universitats i centres formatius a l'estat espanyol. Com a membre de la comunitat TTN he realitzat xerrades i formacions teòriques i pràctiques sobre LoRaWAN i TTN i organitzat trobades i xerrades sobre els diferents aspectes de la xarxa, des dels més tecnològics als més socials.

(PREINSCRIPCIONS TANCADES)