Les músiques urbanes i la seva repercussió social i cultural

26/04/2022 - 28/04/2022 10:00 - 12:00 934 022 565 oerc.formacio@diba.cat

Edició virtual (plataforma ZOOM)

Presentació

Les músiques urbanes estan presents de manera intensa en els nostres municipis, sobretot entre el públic adolescent i el més jove. Aquest tipus de música ha passat de ser l’expressió més o menys marginal i perifèrica a ser centrals en la vida urbana. Fenòmens com el rap, el hip-hop, el dancehall, el trap i el reggaeton han configurat estètiques pròpies, llenguatges nous i una cultura que s’expressa en els carrers i places dels municipis. Sense oblidar altres formes expressives, com el metall extrem, el curs incidirà en la definició de les músiques urbanes al llarg del temps, però també en el seu potencial transformador.

El curs té com a objectiu principal reflexionar sobre el fenomen de les músiques urbanes, buscar-ne les constants, analitzar-ne els trets més rellevants i contribuir-ne a un coneixement més elevat, per tal que els tècnics tinguin més elements d’anàlisi a l’hora de programar grups i activitats que incloguin algun tipus de música urbana. En un món com el de la música, massa sovint vinculat a elements efímers, és bo saber destriar el gra de la palla i tenir un coneixement ampli del què signifiquen i quines implicacions socials i artístiques tenen les músiques urbanes. I això sense oblidar aspectes conflictius, com ara el d’algunes lletres o bé els derivats de l’ocupació dels espais urbans. Sigui com vulgui, les músiques urbanes són un dels fenòmens culturals més importants de les últimes dècades i els ajuntaments han d’estar alerta a l’hora de detectar i potenciar el talent local, així com d'ampliar les programes municipals i treballar nous públics joves. Al capdavall, com diu Nando Cruz, docent d’aquest curs, “el millor equipament públic i comunitari és el carrer”.

26 d’abril

10:00 - 12:00 h: Contextualització de les músiques urbanes al llarg del segle XX. El rebuig de les músiques de les perifèries

28 d’abril

10:00 - 11:30 h: Els llenguatges i valors de les músiques urbanes

11:30 - 12:00 h: La centralitat cultural de les músiques urbanes en les programacions culturals municipals

Docent

Nando Cruz, és periodista musical des de finals dels anys 80. Ha col·laborat en programes de televisió i ràdio, revistes musicals i portals digitals. Entre 2016 i 2020 va publicar a El Periódico de Catalunya la sèrie de reportatges ‘Otros escenarios posibles’, on explorava realitats musicals en els marges del circuit oficial i que aquest any s’ha transformat en una exposició itinerant pels barris de Barcelona. Condueix a Betevé el programa radiofònic ’10.000 Fogueres”, i escriu a ElDiario.

En aquesta entrevista a BTV, conduïda per Antonio Baños, Nando Cruz reflexiona sobre les músiques urbanes, l’actual escena musical i les repercussions culturals que està tenint en l’actualitat.

ENTREVISTA A NANDO CRUZ

(PREINSCRIPCIONS TANCADES)