Establiments comercials i de serveis

Catalunya té plenes competències en consum, però, tractant-se d'una matèria polièdrica, sempre hem de tenir en compte aquesta diversificació. Així, la legislació en matèria de consum està centrada en el Codi de Consum i, després, en lleis, decrets, sobre temes més sectorials.

En aquest apartat només farem referència a les qüestions més essencials, requisits mínims d'informació al consumidor, comuns al conjunt del sector empresarial, però també amb alguns apartats específics a sectors concrets.

 

Tots els establiments comercials han d'exposar al públic el seu horari, que ha de ser visible des de l'exterior, fins i tot quan l'establiment estigui tancat, especificant dies i hores d'obertura.

La normativa no especifica ni dimensions de lletra, ni tipus de suport ni espai específic on s'ha de col·locar aquesta informació.

Guia pràctica dels horaris comercials

Legislació

horari d'atenció

Tots els establiments que comercialitzen béns o presten serveis a Catalunya han de disposar de fulls oficial de queixa/reclamació/denúncia, a disposició dels consumidors:

Requisits:

  • Han de romandre a l'establiment.
  • S'han de lliurar a la persona que els sol·liciti, fins i tot sense que hagi efectuat compra.
  • En les vendes de productes o serveis fora d'establiment comercials, els portaran els venedors, els operaris o els prestadors de servei.
  • En les vendes a distància i les màquines automàtiques, s'informarà d'un número de telèfon gratuït o l'adreça del oferent del bé o servei on poder dreçar.

Full oficial reclamació vigent 2017

 

Full oficial

Han d'exposar també un rètol anunciador de l'existència d'aquests fulls a la vista del públic. En aquest rètol s'ha d'indicar un número de telèfon d'atenció ciutadana per realitzar consultes de consum i, si l'establiment en disposa, també hi ha de constar el número de telèfon o l'adreça de correu electrònic d'atenció als consumidors.

Rètol oficial fulls de reclamació vigent 2017

Model cartell reclamacions

Queden exclosos de l'obligació de disposar de fulls oficials de queixa, reclamació i denúncia:

a) Els fedataris o fedatàries públics o el personal que exerceixi potestas públiques sempre que sigui retribuït mitjançant aranzel.

b) Els serveis públics prestats directament per l'Administració.

c) Els centres que imparteixen ensenyaments reglats.

d) Totes les activitats que disposen de normativa específica en matèria de fulls de queiza, reclamació o denúncia.

 

Els establiments comercials han d’exposar el preu i aquest ha de ser visible pel consumidor.

En els serveis el preu s'ha d'informar de forma visible per al públic mitjançant rètol, tarifa o fullet.

Cal dir que en la majoria de serveis i productes el preu és lliure.

S'indicarà el preu complet o final del producte incloent-hi els impostos. Estan dispensats d'exposar el preu els establiments dedcats a la venda de pelleteria i joieria.

En els productes a doll o en els productes envasats mesurables s’ha d’indicar el preu per unitat de mesura, PUM (quilo, litre, metre, etc) i es referirà sempre al pes net.


Preus aparador

Els establiments comercials i de serveis hauran de lliurar un tiquet (factura simplificada), per a qualsevol compra realitzada per un consumidor final.

S’ha d’emprar un suport documental que tingui una durada almenys equivalent a la vida útil o a la garantia del bé comercialitzat o servei que prestin. És a dir, queda prohibida la utilització de paper o d’altres suports documentals que esdevinguin il·legibles amb el pas del temps.

Tiquet de caixa

La informació mínima que ha de contenir és:

  • Nom comercial.
  • Adreça del comercial.
  • CIF.
  • Concepte. Descripció del producte lliurat o del servei prestat.
  • Indicar el tipus impositiu o l'expressió "Iva inclòs".
  • La quantitat abonada.
  • Data de realització de l’operació.

Si voleu alguns exemples de tiquet de caixa podeu fer clic a la imatge.

 

Totes les empreses que venen productes o presten serveis i que desenvolupen la seva activitat comercial a Catalunya han d'estar en condicions de poder atendre els consumidors en qualsevol de les llengües oficials a Catalunya. Aquestes són el català i el castellà. Això no vol dir que han de parlar el català, però si han d'entendre a aquell que l'utilitzi.

La senyalització i els cartells d'informació general de caràcter fix, siguin a l'aparador, a l'interior o a l'exterior de l'establiment (rètol exterior, horaris, etc.), així com els documents d'oferta des serveis (catàlegs, prospectes, fullets de venda de productes, promocions, cartes de restaurants, menús) hauran d'estar almenys en català. Aquesta norma no s'aplica a les marques, noms comercials i als rètols emparats per la legislació de la propietat industrial.

Les dades que figurin en l'etiquetatge i embalatge i les instruccions d'ús dels productes que es distribueixin en Catalunya, han d'estar, almenys, en llengua oficial de l'Estat.