09/10/2023 14:03 h.

Presentació del 4t Panel de les Escoles Municipals de Música

Amb un 76% de participació, la més alta fins ara, i amb la incorporació de dues qüestions que han anat guanyant terreny entre les escoles municipals de música: la visió interdisciplinària i la formació online.

Aquestes són algunes de les novetats que es van destacar en la presentació dels resultats de la darrera onada del Panel sobre les escoles municipals de música que es va celebrar el 6 d’octubre al recinte de l’Escola Industrial.

L’acte va ser inaugurat pel nou president delegat de l’Àrea d’Educació, Joan Galiano, que va subratllar «el gran valor de tenir aquest tipus d’espais on es pot escoltar i analitzar amb profunditat la situació per plantejar solucions amb la mirada posada en el futur». També va voler aprofitar la trobada per agrair la motivació i l’esforç de totes les persones que formen part de la XEMMA i refermar el compromís de la Diputació de Barcelona per seguir treballant al costat dels ajuntaments.

Els principals objectius de la trobada, tal com va explicar Araceli Rodríguez, cap de l’Oficina de Planificació Educativa de l’Àrea d’Educació, eren presentar els resultats del Panel i dedicar un espai a promoure el debat i la reflexió sobre els principals reptes de futur de les escoles entre tots els assistents.

En la primera part, de presentació de resultats, Laia González, professora del Departament d’Educació i Mediació Artística de l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC), va repassar les dades obtingudes en el Panel sobre el perfil i la distribució de l’alumnat, l’oferta formativa, l’oferta instrumental, l’aplicació de mesures i pràctiques per afavorir l’accés equitatiu i la inclusió, el perfil i la formació del professorat, i la relació de l’escola amb l’entorn, entre d’altres.

El baix percentatge d’alumnat més gran de 65 anys i el creixement de l’oferta formativa en línia degut principalment a la pandèmia van ser algunes de les dades més comentades, així com la diferència entre les condicions laborals del professorat i la visió cada cop més interdisciplinària de les escoles. El 28,5 % de les escoles que van participar en el Panel van respondre que basaven el seu projecte educatiu en una concepció cada cop més global de les arts, que dona cabuda a la música, la dansa i el teatre, entre d’altres disciplines.

Després es va donar pas a la taula de diàleg «Les EMMA: reptes actuals i horitzons de futur», amb la participació dels experts Ruben Bes, cap del Departament d’Educació i Mediació Artística de l’ESMUC; Carles Geli, musicoterapeuta i professor de l’Escola Municipal de Música Blai Net, de Sant Boi de Llobregat; Dani Medina, director de l’Escola de Música de Torelló, i Jordi Umbert, director de L’Escola d’Arts en Viu, del Prat de Llobregat.

Els quatre participants van exposar, a manera de tast, algunes dades clau que es desprenen dels articles que han escrit i que es publicaran ben aviat, i que aprofundeixen en qüestions d’interès per al sector com els perfils professionals, el dret a la pràctica artística, les escoles de música a les poblacions rurals i la visió interdisciplinària de les escoles de música. Això va generar un debat molt enriquidor que va donar pas a la darrera part de la trobada, l’espai de reflexió en què tothom va poder participar exposant els temes més importants sobre els quals es podria seguir reflexionant i treballant.

En la cloenda, a càrrec de la nova diputada adjunta de l’Àrea d’Educació, Glòria Colom, es va posar l’accent en la importància de «cultivar la sensibilitat i les emocions a través d’una arma tan poderosa com les arts».

Podeu consultar els resultats complets del Panel aquí.