05/07/2023 10:41 h.

Tanquem el curs amb la Trobada plenària de la XEMMA

Comparteix

La coordinadora de l’àrea d’Educació Esport i Joventut, Teresa Sambola, va donar la benvinguda al les persones assistents a la Trobada Plenària de la Xarxa d’Escoles Municipals de Música i Arts i va donar les gràcies a tothom «per la seva implicació constant en totes les activitats i iniciatives de la xarxa». També va reconèixer la important tasca que s’ha fet des de la Diputació de Barcelona conjuntament amb l’ACEM per elaborar el primer: “Protocol per a la detecció, actuació i prevenció de l’abús sexual i l’assetjament a les escoles municipals de música, dansa i centres de les arts”.

La Trobada que va tenir lloc el 30 de juny passat a l’Espai Francesca Bonnemaison va comptar amb la participació de 60 persones representants de diferents escoles.

El treball en el marc de la XEMMA: compartim experiències i aprenentatges

Jeannette Porter, directora de l’EMM Sant Sadurní d'Anoia i membre del Grup de treball de millora contínua i innovació, Jordi Umbert, director de L'Escola d'Arts en Viu del Prat de Llobregat i membre del Grup de treball de Centres de les arts de la i XEMMA i Montse Barbosa, tècnica d’educació de la Gerència d’Educació, van ser els encarregats d’iniciar la trobada amb un diàleg en què es va posar de manifest la importància de tenir un relat i marc d’actuacions comuns per anar plegats com a xarxa “no estem sols, treballar en xarxa ho portem a la sang, és la nostra manera de fer i és el camí per seguir creixent i aconseguint noves fites” afirmava Umbert.

Dinàmiques participatives i presentació d’experiències

Al llarg de la jornada els assistents va participar en diverses activitats on van tenir la oportunitat de compartir punts de vista, opinions i experiències. La primera de les activitats, organitzada pel Grup de treball de millora contínua, inspirada en el programa NEXES de TV3, feia moure als i les participants en l’espai per decidir la resposta entre diverses qüestions relacionades amb la gestió, millora i la innovació, com l’accés universal a les escoles, l’avaluació de l’alumnat o la posada en marxa del PEC, entre d’altres.

Després de la pausa, el Grup de treball de centres de les arts va organitzar  tres espais, on de manera simultània, i a través de la metodologia dels  “amics crítics” es van presentar les següents experiències interdisciplinàries:

  • Montornès Dansa (Montornès del Vallès)
  • Confluències (El Prat de Llobregat)
  • Los Verdiales de Málaga (Sant Boi de Llobregat)
  • Sensibilització artística (El Prat de Llobregat)
  • Laboratori escènic (Sant Celoni)
  • LAB+60 (Santa Perpètua de la Mogoda)

L’última de les dinàmiques, a càrrec de Begonya Folch, formadora i professora d'Ensenyament Secundari, el Fish bowl,  una dinàmica de diàleg i escolta va permetre compartir i reflexionar sobre el que s’havia viscut als grups de treball i entre d’altres, es va destacar, la importància de donar un bon feedback que sigui específic, útil i amable.

La prevenció de les violències sexuals a les EMMA

Montse Plaza, Doctora en psicologia social especialitzada en violències masclistes, Pere Bayona, membre de la Junta Directiva de l’Associació Catalana d’Escoles de Música i Pepi Izquierdo, docent i membre de l’equip de coordinació de l’Escola Municipal de Música Blai Net de Sant Boi de Llobregat van posar punt i final a l’última de les taules per discutir sobre la importància de les prevenció en matèria de violències sexuals, un tema clau per a les escoles que, de manera progressiva despleguen el document marc “Protocol per a la detecció, actuació i prevenció de l’abús sexual i l’assetjament a les escoles municipals de música, dansa i centres de les arts", elaborat per l’Àrea d’Educació, Esports i Joventut de a Diputació de Barcelona amb la col·laboració de l’Associació Catalana d’Escoles de Música i l’Àrea d’Igualtat i Sostenibilitat Social.

Va tancar la sessió Araceli Rodríguez, Cap de l'Oficina de Planificació Educativa, compartint les principals línies de continuïtat de la XEMMA, pel curs 23-24

Tots els materials de la trobada es poden consultar al següent Breus en Xarxa