Castell de Boixadós, a Sant Pere Sallavinera. Foto: SPAL / Diputació de Barcelona

28/02/2023 14:30 h

Patrimoni arquitectònic

25 milions d’euros per a la restauració de 180 edificis patrimonials de 147 municipis, en el període 2022-2024

La Diputació de Barcelona ha aprovat, aquest mes de febrer, l’ampliació del Programa sectorial de rehabilitació i millora d'edificis, edificacions i jaciments arqueològics fins arribar als 25 milions d’euros, que es reparteixen entre les actuacions ja fetes el 2022 (755.000 euros), les d’aquest 2023 (10.565.134 euros) i les de 2024 (13.800.778 euros).

L’augment permet, d’una banda, incrementar els ajuts ja concedits i, de l’altra, concedir-ne de nous; amb l’objectiu d’impulsar la rehabilitació, la reforma i la millora dels edificis, equipaments i béns locals amb valors patrimonials.

El diputat d'Infraestructures i Espais Naturals de la Diputació de Barcelona, Pere Pons, ha destacat aquest dimarts, en la presentació del programa, la importància pel conjunt de municipis de la província de Barcelona, ja que permet posar en servei edificis i conjunts monumentals com la millor manera de garantir-ne la preservació.

En aquesta línia, el diputat Pere Pons ha destacat que «restaurar i rehabilitar edificacions té un cost econòmic important, però el retorn econòmic i social que aquestes actuacions aporten als municipis va molt més enllà, ja que sovint es converteixen en eixos d'atracció per aquestes poblacions a partir dels usos a que van destinats».

«Els monuments –ha remarcat Pons– generen riquesa al territori, i un exemple seria el conjunt d'esglésies romàniques del Berguedà, que s'han convertit en un punt central d’activitats culturals i turístiques a la comarca. Aquest és un retorn molt important que han aportat aquestes actuacions de restauració realitzdes al llarg dels anys pel Servei de Patrimoni Arquitectònic Local (SPAL)».

Tipus d'actuacions

La majoria d'actuacions incloses en el programa ho són en edificis singulars d’alt valor patrimonial i prop de la meitat incideixen en castells, palaus, elements defensius, esglésies, monestirs, ponts i aqüeductes. En el cas dels edificis, es tracta de 157 intervencions subvencionades que es divideixen en les següents tipologies: 38 castells, palaus i elements defensius (24,20%); 38 esglésies i monestirs: (24,20%); 8 ponts i aqüeductes (5,10%); 3 elements urbans (1.91%) i 70 equipaments municipals (44,59%). La categoria de jaciments arqueològics té 23 intervencions subvencionades, la majoria de les quals (82%) inclouen rutes i projectes d’explotació.

Impacte territorial

El programa de millora i rehabilitació del patrimoni històric i cultural atén municipis de totes les comarques barcelonines, a través de les sol·licituds dels seus ajuntaments o dels seus consells comarcals. La comarca que aplega més intervencions és Osona (24), seguida de l’Alt Penedès (23) i el Berguedà (23). Les segueixen, per aquest ordre, el Vallès Oriental (21), l’Anoia (18), el Baix Llobregat (16), el Vallés Occidental (14),  el Maresme (12), el Moianès (5), el Garraf (5) i, per últim, el Barcelonès (2).

Impacte econòmic

Els 25 milions d'euros pressupostats en el programa suposaran una inversió real de 54.253.205 euros, ja que un dels principals criteris de valoració ha estat la possibilitat de cofinançament dels projectes segons el nombre d'habitants.

D'aquesta manera, els municipis més petits (menys de 1.000 habitants) han pogut optar a la subvenció sense cap cofinançament; mentre que els de menys de 5.000 habitants n’han pogut aportar fins a un 10%, els de menys de 20.000 fins a un 20%, els de menys de 50.000 fins a un 30% i els de més de 50.000 fins a un 40%.

Els ajuntaments i els consells comarcals cofinancen el 77% de les actuacions subvencionades i prop del 25% dels ajuts van destinats a municipis de menys de 1.000 habitants.

SPAL: més de 100 anys d'acompanyament en la cura del patrimoni

En un terç de les intervencions subvencionades hi ha participat el Servei de Patrimoni Arquitectònic Local (SPAL) de la Diputació de Barcelona, que des del 1914 assessora, ajuda i acompanya els municipis en matèria de patrimoni arquitectònic. En aquests més de 100 anys ha realitzat prop de 750 actuacions directes o de suport tècnic en esglésies, castells, monestirs i ponts, entre d'altres.

El Servei està format per un equip pluridisciplinari integrat per arquitectes arqueòlegs, historiadors, geòlegs i restauradors, entre molts altres, amb la missió d’oferir assessorament i ajut tècnic a tots els municipis de la província de Barcelona. Des de la seva creació, ha establert una metodologia concreta per a la recuperació i millora del patrimoni, amb l’objectiu de preservar els seus valors i transmetre’ls a les generacions futures.

Podeu consultar un dossier adjunt en format Pdf amb informació detallada de totes les actuacions per comarques.

Aquesta actuació respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 8 “Treball digne i creixement econòmic” i el número 11 “Ciutats i comunitats sostenibles”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

Documents adjunts