Informació i participació

El foment de la participació en l’entorn urbà i la salut

CONTEXT

© Nutthaseth Van / Shutterstock.com

L'espai públic ha de tenir en compte la vida quotidiana i estar dissenyat per a tothom, ja que és un lloc de convivència i integració. Les ciutats construïdes i transformades tenint en compte les necessitats dels seus habitants són més habitables, justes i cohesionades.

La voluntat d’actuar en els diferents àmbits que configuren l’entorn urbà sota la perspectiva de salut requereix d’una diagnosi polièdrica i global dels elements que condicionen la salut. Aquestes visions poden obtenir-se mitjançant la participació dels diferents agents que hi intervenen i/o s’hi veuen afectats a través de diverses metodologies. Una de les perspectives a incorporar en aquesta diagnosi és la visió de la ciutadania obrint espais de participació i debat.

La participació ciutadana ajuda a reforçar la democratització de la presa de decisions de la inversió pública i garanteix la transparència i comprensió de les intervencions públiques. Alhora que permet fomentar la implicació i corresponsabilització ciutadana en els projectes i iniciatives públiques, facilitar la capitalització del coneixement col·lectiu i la identificació dels elements vertebradors de la identitat sociocultural del territori.

OBJECTIU

• Incorporar la participació (interna i amb la ciutadania) en els àmbits que configuren l’entorn urbà i salut, tant en la planificació com en l’execució.
  • Afavorir la inclusió de criteris de salut que afectin tant al conjunt de la població com a col·lectius concrets en els diferents instruments de la planificació urbana, a partir de la implicació d'altres àrees de l'Ajuntament (tant de l’equip tècnic com polític)
  • Cooperar per tal d'extraure el màxim benefici dels coneixements tècnics sobre la realitat de l'entorn municipal.
  • Establir noves formes d’interacció i coordinació entre els diferents departaments vinculats als projectes de planificació urbana.
  • Enriquir i incorporar al treball propi elements per a la millora de la salut que alhora serveixin per a la sensibilització i corresponsabilitat de la ciutadania.

PROPOSTES I RECOMANACIONS

• Establir una comissió o grup de treball intern format per tècnics/ques de les diferents estructures de l'ajuntament interessades, de forma que es pugui incorporar la perspectiva de salut en qualsevol etapa del procés de planificació urbanística o d'actuacions en l'entorn urbà físic.
  • Recórrer a les estructures de participació existents i mirar d’establir el paral·lelisme a nivell de participació ciutadana mitjançant col·lectius específics, entitats i agents locals, persones clau, etc., a qui convocar als processos de participació ciutadana més enllà de la ciutadania en general.
  • Introduir els conceptes de salut i apropar-los al context al qual es fa referència i al públic a qui s’adrecen per garantir la correcta comprensió. Alhora, cal adaptar els materials i les metodologies als objectius a assolir i al públic a qui s’adrecen.
  • Introduir mecanismes d’avaluació dels resultats. Identificació d’encerts i errors, per incrementar el coneixement acumulat i retroalimentar els nous processos.

EXPERIÈNCIES DE REFERÈNCIA

• Participació ciutadana amb incorporació de la perspectiva de salut als avanços de POUM de diversos ajuntaments i a altres processos de participació en l’àmbit de l’entorn urbà (participació per a la remodelació del nucli de l’Esquirol, remodelació de la zona esportiva d’Ullastrell,...)
  • Taula de treball del Parc Güell (Barcelona) per abordar les problemàtiques derivades de l'ús intensiu d'aquest espai públic, amb representant de les àrees de servis urbans, medi ambient, patrimoni, participació ciutadana, mobilitat, turisme i atenció ciutadana.
  • Incorporació de la perspectiva de salut al planejament urbanístic de Vic.
  • Remodelació de l'espai públic del barri de l'Erm a Manlleu.
  • Projecte d'intervenció integral del barri del remei de Vic.
  • Propostes col·lectives per al Parc Güell.
  • Pla d'ordenació del Barri de Montflorit de Cerdanyola del Vallès.
  • Taula per la millora urbana. Diputació de Barcelona.
  • Criteris per una ciutat jugable de l’Ajuntament de Barcelona
    Projecte de l’Ajuntament de Barcelona per a impulsar i desenvolupar una estratègia que afavoreixi el dret al joc d’infants i adolescents a l’espai públic. Aporta criteris per al disseny i planificació d’àrees de joc, espais lúdics i per un entorn urbà més jugable.

LEGISLACIÓ I NORMATIVA

• Reglament tipus de participació ciutadana
  • Recull de normativa sobre participació ciutadana
  • Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
  • Llei 13/2014, de 30 d’octubre, d’accessibilitat.
  • Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
  • Decret 53/2012, de 22 de maig, pel qual es modifica el Decret 369/2004, de 7 de setembre, pel qual es desplega la Llei 2/2004, de 4 de juny, de millora de barris, àrees urbanes i viles que requereixen una atenció especial.
  • Decret Legislatiu 1/2010, de 3 d'agost, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'urbanisme.

ESTUDIS I DOCUMENTACIÓ TÈCNICA

ALTRES FITXES DE LA GUIA

Es poden obtenir informacions més detallades adreçant-se al Servei de Salut Pública: entornurbasalut@diba.cat

Data de l'última actualització:
dv., 10 de nov. 2023 09:38:25 +0000