Una proposta per activar les capacitats emprenedores

 

Intencionalitat

Com ho fem

Afavorir la predisposició a l’aprenentatge

  • procurant l’estat òptim dell jovent (respectant l’estat d’ànim, oferint un espai adequat, temperatura ambient,...)
  • maximitzant l’atenció i la motivació en un entorn lúdic
  • utilitzant activitats diferents a les habituals 
  • adaptant les activitats i el ritme dels talles als interessos dels seus protagonistes: els nois i noies

Que els i les joves assoleixin aprenentatges més efectius

  • plantejant activitats especialment dinàmiques, basades en l’experimentació i en les que hi participi més d’un sentit
  • contextualitzant les activitats i dotant-les de sentit per als i les joves
 

Conèixer millor i reforçar el vincle amb el jovent

  • fomentant un espai de llibertat per realitzar i manifestar les opinions
  • observant el jovent durant les dinàmiques i els moments de reflexió, especialment pel que fa a la comunicació no verbal

Maximitzar les capacitats

  • aprofitant les dinàmiques per detectar els seus punts forts i reforçar-los

Podeu descarregar un document més extens en aquest enllaç [pdf].

L’organització i el disseny dels documents s’ha elaborat amb la participació de professionals que treballen amb joves des de diferents recursos, especialment des de serveis locals de joventut i centres d’educació secundària.

El web està organitzat per guies i tallers. De cada taller es presenten, com a mínim, tres documents (resum, fitxa i presentació), numerats i referenciats de la manera següent:

Nom del fitxer

Contingut del document

format

1_resum_G3T1_nomtaller

Guió-resum, d’una pàgina, amb la síntesi del desenvolupament del taller perquè s’utilitzi, a manera de recordatori, durant l’execució de la sessió.

.pdf

2_fitxa_G3T1_nomtaller

Document amb les explicacions necessàries per realitzar les activitats del taller. Conté informació bàsica i fonts d’informació sobre els continguts que es treballen a la sessió. Hi trobareu referenciats documents, webs, vídeos... (els enllaços estan activats).

.pdf

3_presentacio_G3T1_nomtaller

Presentació de suport al desenvolupament del taller (per projectar-la durant la sessió). En els casos que es proposa visualitzar un vídeo, conté un enllaç assenyalat amb la icona

IMPORTANT: per poder visualitzar el vídeo, cal que l’equip estigui connectat a internet.

.pps

4_G3T1_FEM_TEC_annex1

Alguns tallers incorporen materials complementaris per a la realització de les activitats.

.pdf

La nomenclatura del nom dels fitxers és explicativa de:

  • tipus de material: (1) resum, (2) fitxa, (3) presentació o (4) annex 
  • guia i taller a què correspon el document (GXTX): el número posterior a la G (de guia) indica el número de guia i el número posterior a la T (de taller) indica el taller a què fa referència (en el cas dels exemples de la taula, tots els documents correspondrien al taller 1 de la guia 3).
  • nom del taller (en el cas del material complementari, número d’annex)

Tots els documents incorporen aquesta informació a l’encapçalament.

Per maximitzar l’aprofitament de les activitats, proposem que l’espai on es faci el taller estigui distribuït d’una forma diferent de l’habitual, bé sigui canviant de lloc el mobiliari, bé sigui en un espai alternatiu. En qualsevol cas, l’espai ha de ser tan diàfan com sigui possible per poder desenvolupar còmodament les dinàmiques i activitats.

Les emocions són bàsiques en el procés d’aprenentatge: un estat emocional positiu i receptiu enforteix els processos cognitius. Per això proposem, abans d’iniciar cada taller, oferir un espai als joves per compartir com se senten i les seves expectatives respecte a l’activitat que encetarem, donant-los llibertat per declinar fer el taller o l’activitat. És important observar les seves reaccions davant d’aquestes preguntes i tenir-les en compte a l’hora de plantejar les activitats del taller.

Per facilitar una actitud proactiva cap a l’aprenentatge, proposem que, una vegada el jovent hagi manifestat la seva predisposició a fer el taller, es presenti de manera sintètica el desenvolupament de la sessió amb la informació continguda a «Abans de començar aquest taller» de la fitxa. Aquest apartat també incorpora la contextualització dels continguts que es tractaran durant el taller dins del context de la guia on correspon.

Les diferents activitats incorporen, de manera transversal, conceptes com la motivació, el treball en equip, la creativitat, la comunicació i les emocions. Consegüentment, es treballen qüestions individuals com l’autoaprenentatge, l’autoestima i les habilitats socials, simultàniament al reforç de la consciència de grup i estrenyiment dels llaços de confiança. Els tallers també inclouen, de manera transversal, activitats per treballar les relacions de gènere i la igualtat entre els joves. Us invitem a aprofitar el material per, a més de treballar el contingut del taller, aprofundir en els continguts transversals, especialment en la temàtica de les relacions de gènere i la promoció del tracte no discriminatori entre el jovent.

És important situar el grup de joves en el centre de l’acció seleccionant, de la diversitat d’activitats proposades en un taller, aquelles que més s’adaptin a les inquietuds i els interessos del grup. És aconsellable que, si el grup de joves es mostra participatiu en una activitat, s’aprofiti la situació i no es tingui pressa per enllestir totes les activitats corresponents al taller.

La metodologia de les dinàmiques i activitats fomenta l’espontaneïtat dels joves. Per aquest motiu, el taller esdevé un moment valuós per observar les seves reaccions i actituds. Serà bo tenir present que algunes activitats poden fer aflorar sentiments i emocions no externalitzades prèviament pels joves. És important que, si sorgeixen aquest tipus de situacions, els professionals que dinamitzeu el taller estigueu amatents a fer l’acompanyament necessari als joves en el seu procés i, si és necessari, derivar-los al professional de l’ens local especialitzat en la matèria.

Proposem nomenar una persona que faci de guaita (pot ser més d’una) a cada taller per reforçar les aportacions en el moment de la reflexió. Aquesta figura s’encarregarà d’observar sense interferir en l’activitat i captar imatges amb el telèfon o la tauleta. Se’ls proposarà que comparteixin les seves reflexions abans d’escoltar les impressions de la resta de companys i companyes.

Considerem que una part important del procés és la reflexió individual i grupal sobre les activitats. Cada taller acaba amb l’activitat «Què m’emporto avui?». Finalitzat el taller, invitarem el jovent a publicar les seves impressions utilitzant l’etiqueta #fem_tec. Compartir la seva experiència serà una manera de donar visibilitat al seu treball i fer-los sentir que participen en un projecte que supera l’àmbit del grup (el Punt Jove, l’aula, l’institut...).

Hem seleccionat temes que considerem clau per a l’empoderament de nois i noies, i proposem treballar cada tema o centre d’interès en una guia constituïda per vuit tallers. Cada taller està compost per una sèrie d’activitats que s’han de dur a terme en una sessió d‘una hora aproximadament.

La fitxa és el document on es fa una descripció detallada de les activitats i dels recursos corresponents a cada taller. Totes les fitxes segueixen el mateix esquema:

  1. Objectius del taller - S’indica els objectius que es proposa treballar en el taller.
  2. Conceptes clau - Es descriuen els conceptes clau en què se centra el taller.
  3. Temporalització - Es proposa una durada indicativa de les activitats. La durada de cada activitat pot ser molt variable en funció dels vostres objectius i grup de joves.
  4. Presentació - Es mostra el nom del fitxer que conté la presentació (útil per al suport en l’execució del taller) i s’inclouen les miniatures de les diapositives.
  5. Abans de començar aquest taller - Inclou la informació bàsica per a compartir amb els nois i noies en el moment de presentar la sessió (què farem avui, ...)
  6. Descripció de les activitats - La descripció de les activitats proposades sempre segueix la mateixa estructura:
  • Síntesi de l’activitat - Breu explicació de l’activitat.
  • Què volem treballar - Breu explicació dels objectius concrets de l’activitat.
  • Desenvolupament i aspectes a tenir en compte - Explicacions sobre el desenvolupament de l’activitat i principals qüestions que poden sorgir durant l’execució.
  • Elements per a la reflexió - Propostes per enfocar el tancament de l’activitat amb una reflexió personal per part dels joves.

Per a cada activitat s’indica, al marge del document, els materials que cal utilitzar, el número de diapositiva de la presentació i una durada aproximada.

  1. Què m’emporto avui? - Aquest apartat descriu una proposta per al tancament de la sessió. És comú per a tots els tallers, per això el text és blau.
  2. Publiquem les nostres impressions - Aquest apartat és comú per a tots els tallers (el text és blau) i proposa als nois i noies compartir les seves impressions i aprenentatges a les xarxes socials.
  3. Activitats alternatives - Inclou altres propostes d’activitats amb l’objectiu d’oferir un major ventall de possibilitats de treball de cada tema.
  4. Per saber-ne més - Inclou vídeos, articles científics i bibliografia per ampliar coneixements sobre les qüestions tractades al taller.
  5. Qui treballa amb... - S’inclou un grup de recerca universitari o una entitat que treballa sobre els continguts del taller amb els quals es pot contactar en cas de voler aprofundir sobre la qüestió.

En primer lloc, saludarem el grup i demanarem que lliurement manifestin com estan, com se senten, com es troben... És important observar les seves reaccions davant d’aquestes preguntes i tenir-ho en compte a l’hora de plantejar les activitats del taller. Si és possible, seria bo donar llibertat als nois i noies per declinar fer el taller o l’activitat.

Preguntarem si hi ha alguna persona voluntària per fer de guaita (pot ser una o més d’una) i li explicarem que ha d’observar, sense interferir en l’activitat, i que, si ho vol, pot anotar les seves impressions perquè en finalitzar el taller ens agradarà escoltar les aportacions que comparteixi amb nosaltres. El convidem, si vol, a captar imatges que després podrà compartir o publicar. Si durant la salutació hem observat que hi ha algú que es troba amb baixa predisposició per fer l’activitat, el podem convidar a fer de guaita.

Les activitats fomenten la imaginació i el joc, l’expressivitat i el potencial creatiu del jovent. Durant els tallers, proposem a nois i noies que trobin solucions creatives a situacions inesperades, la majoria de les vegades fomentant la cooperació i el treball en equip. Deixem fluir el grup. Com a dinamitzadors i dinamitzadores, ens centrarem a escoltar i observar el desenvolupament del grup durant les activitats i guiarem el taller a partir de les seves preferències: és millor fer només una de les activitats proposades i treure’n el màxim de profit, que fer-les totes a correcuita.

També és important afavorir un espai agradable i mantenir un ambient positiu durant el taller. Utilitzar música pot ser un bon recurs per mantenir un clima positiu, especialment mentre els equips fan activitats autònomament (i encara més, si la música respon a les preferències dels nois i noies del vostre grup).

Serà bo posar especial atenció a agrair les intervencions de tothom i reforçar-les positivament.

La reflexió personal o grupal és un aspecte bàsic de les activitats fem tec! Al final dels tallers, proposem dues activitats:

  • Què m’emporto avui?

En primer lloc, donem veu a qui ha fet de guaita invitant-los a expressar, voluntàriament, allò que han sentit i vist durant el taller, i afavorirem que la resta del grup manifesti el seu acord o sorpresa respecte a aquestes aportacions.

També podem demanar a cada jove què s’emporta del taller d’avui (emoció, estat d’ànim, aprenentatge, idea...), o bé les preguntes sobre què els ha cridat més l’atenció o què els ha agradat més del que han conegut avui. Convidem a contestar el primer que els passi pel cap respecte a la realització del taller.

Si hi ha temps, seria interessant que els nois i noies expliquessin si la participació en el taller ha canviat d’alguna manera la seva actitud o han fet propòsits per canviar alguna cosa en funció del que ha passat durant la sessió.

Només escoltem les respostes, sense comentar-les: totes les respostes són bones. Procurarem reconèixer el bon funcionament del taller aplaudint-nos en finalitzar la sessió.

Alguns tallers treballen temes que poden deixar un regust d’impotència quan acaben. Abans de finalitzar el taller, procurarem que nois i noies identifiquin aquells aspectes que els estan fent sentir malament, què podrien canviar i com podrien començar a fer-ho.

  • Publiquem les nostres impressions

Proposarem a tothom que, individualment o en equip, comparteixin a les xarxes socials una impressió sobre el taller d’avui (per exemple, què s’han emportat, què els ha agradat més, quina idea els ha suggerit, algun vídeo o web relacionat...) utilitzant l’etiqueta #fem_tec

Amb aquesta etiqueta, també poden trobar publicacions de joves d’altres poblacions que participen en activitats fem tec! .

És possible que els nois i noies no disposin de compte a twitter. Es pot plantejar de fer-ne un per al grup o bé publicar aquestes reflexions per altres canals (facebook, blog, pòsters...)..

Les activitats fem tec! estan dissenyades procurant que s’adaptin al màxim a les necessitats de cada grup i referent, bé sigui al Servei Local de Joventut, a l’institut o a qualsevol altre equipament on es faci una acció educativa i d’acompanyament al jovent.

Cada guia, i els corresponents tallers, estan presentats de manera que es puguin utilitzar de forma individual, i fins i tot parcial, aprofitant els recursos més adequats a cada situació, grup de treball o interès del professional que dinamitzarà l’activitat. Es duran a terme només aquells tallers o activitats que donin resposta a una necessitat concreta de nois i noies.

És possible que una activitat s’allargui molt més del que està previst a la temporalització suggerida en funció de la participació del grup de joves. De fet, la majoria d’activitats podrien constituir per elles mateixes un taller d’una hora de durada.

Us animem a fer-vos vostres els materials i seleccionar, entre les activitats, vídeos i recursos proposats, aquells que us siguin més útils.