Gerència de Serveis de Promoció Econòmica i Ocupació

Diputació de Barcelona

Travessera de les Corts, 131-159

Recinte Maternitat - Pavelló Mestral

08028 Barcelona

Tel. 934 022 817

Formulari de contacte


Comunitats per a professionals, empreses i agents. Millora la competitivitat col·laborant i creant sinergies

Anna Maresma, Creacció

Des de Creacció s’està fomentant un nou marc de treball publicoprivat entre les empreses i agents del territori que permet treballar col·laborativament sobre les seves necessitats reals i, sobretot, que serveixi per compartir coneixement i sumar sinergies. En aquest sentit, gràcies a un projecte experimental de la Diputació de Barcelona, s’ha prototipat el funcionament de les comunitats.

Des de Creacció es promouen les comunitats de professionals, empreses i agents que comparteixen característiques, interessos i objectius comuns, i que generen un espai/marc de treball col·laboratiu amb la finalitat de compartir coneixement, reptes, inquietuds, establir sinergies, i que aporta valor individualment i com a grup.

Cada comunitat que es crea ha de respondre a alguna necessitat d’un col·lectiu: empreses, professionals i entitats, i ha d’aportar valor als seus membres. De fet, la consolidació d’un col·lectiu a la comunitat és el resultat d’un treball col·lectiu i col·laboratiu que acabava donant sentit a la comunitat. Un altre aspecte important de la comunitat és que fa falta un referent, un/a dinamitzador/a que actua com a pal de paller, convocant les trobades, preparant els temes de debat, dialogant amb les empreses, preparant documentació... Inicialment, aquest rol ha pivotat en alguna persona de l’equip de Creacció, però hi ha d’haver, també, lideratge privat per part dels membres de la comunitat. És clau que la comunitat sigui i es lideri des del mateix col·lectiu, no des de l’administració. Per tant, si bé el rol de Creacció, com a suport, és clau, el contingut i el lideratge del que dona sentit a la comunitat ha de ser dels membres de la mateixa comunitat. Aquest procés genera un important sentiment de pertinença. Aquest lideratge privat s’ha hagut de treballar; identificant, en primer lloc, quina/es persona/es naturalment estaven començant a exercir aquest rol, i, en segon lloc, apoderant-les i recolzant-les per potenciar-ne aquest rol de lideratge.

Actualment hi ha actives 3 comunitats actives:

Comitè de Seguretat i Salut. El comitè de Seguretat i Salut és un espai de treball creat a l’inici de la pandèmia entre responsables de seguretat i salut d’empreses i entitats i que es reuneix periòdicament, inicialment per compartir com abordar un tema nou per tothom, com va ser l’impacte de la COVID-19 a les empreses, però que una vegada controlat, es va valorar com un espai molt potent per compartir coneixement, inquietuds i sumar sinergies entre els responsables de seguretat i salut que hi participen. Actualment, hi participen 28 persones, entre empreses i entitats de la comarca. En aquest marc s’ha fet una aposta per compartir bones pràctiques en seguretat laboral, per una banda, i actualment s’està treballant per engegar un projecte propi perquè Osona esdevingui una comarca amb sinistralitat zero. En aquest sentit, s’està pensant en un nom per definir el marc de treball, s’estan creant alguns grups de treball i dissenyant una pàgina a LinkedIn.

Osona TIC Talent. Aquesta comunitat vol impulsar la creació i retenció de talent tecnològic a la comarca, difondre les oportunitats professionals del sector digital, les demandes i les opcions per formar-se i engegar una carrera professional en aquest sector. Actualment, hi participen 19 organitzacions, 14 empreses i 4 centres que promouen cicles TIC de grau mitjà i superior d’Osona. Aquest any 2023 han impulsat un esdeveniment comú, el Codefest, la competició de programació per a estudiants de cicles de tecnologia, s'han actualitzat currículums formatius de cicles partint de propostes de les empreses i s'ha fet un model de repartiment de pràctiques conjunt entre les empreses i els centres educatius. Veure l’espai web.

Translog. Neix de la mà de la Mancomunitat La Plana i empreses del sector del transport i la logística, ràpidament es veu la necessitat d’escalar-ho a nivell de comarca. El sector de seguida veu l’oportunitat de formalitzar una associació, Translog Osona, per tal d’assolir els seus reptes que són: posicionar Osona com un hub de logística i transport, fer lobby i prestigiar el sector per aconseguir atreure talent al sector. En l'actualitat, participen a Translog: 10 empreses d’Osona, l’Institut de Vic (que imparteix el grau mitjà de conducció de vehicles de transport), i representants de Creacció, Mancomunitat La Plana, CEDO i la Cambra d’Osona.

Conclusió

El futur de les comunitats passa per consolidar-les, que cada vegada hi participin més empreses i organitzacions i s’engeguin projectes comuns amb més impacte. Igualment, les comunitats han de ser un espai on es pugui aportar coneixement que permeti debatre, reflexionar i sobretot millorar com a organitzacions.