1,3 M€ per a la nova Oficina d’Impuls a les Comunitats Energètiques

Marc Serra, Lluís Mijoler i Candela López

09/10/2023

Marc Serra, Lluís Mijoler i Candela López

La Gerència de Serveis de Medi Ambient de l’Àrea d’Acció Climàtica i Transició Energètica acaba de rebre un ajut de mig milió d’euros de l’Institut per a la Diversificació i l’Estalvi d’Energia (IDAE) per a la creació d’una Oficina d'Impuls de Comunitats Energètiques (OICE). Aquest import es complementarà amb 800.000 € més que aportarà la mateixa Gerència. Amb això, l’OICE destinarà un total d'1,3 M€ per promoure les comunitats energètiques als municipis de la província, amb particular atenció a les poblacions de menys de 5.000 habitants.

A la presentació de l'OICE van assistir, per part de la Diputació de Barcelona, Marc Serra, diputat d’Acció Climàtica i Transició Energètica i Candela López, vicepresidenta tercera, acompanyats per Lluís Mijoler, alcalde del Prat de Llobregat.

La nova oficina disposa de l’experiència tècnica, en l'àmbit de les comunitats energètiques locals (CEL), de la Diputació de Barcelona, que aportarà prop d’un milió d’euros al projecte. L’OICE establirà mecanismes de cooperació amb les agències locals d'energia, les oficines energètiques municipals i comarcals, i també amb les noves OICE desplegades al territori a través d’un espai de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat

La nova OICE crearà un equip que acompanyarà els ajuntaments durant tot el procés de constitució d’una comunitat energètica, amb un servei de consultoria tècnica, administrativa, jurídica, econòmica, comunicativa i social, orientació sobre ajudes disponibles, suport en la presentació de sol·licituds i assessorament per a la redacció d’ordenances.

En aquest assessorament cal afegir un component essencial de comunicació i de participació ciutadana, que serà desenvolupat per personal específic. En particular, es duran a terme accions de difusió de les comunitats energètiques orientades a la ciutadania i un catàleg de tallers i recursos. Es farà assessorament a un centenar de comunitats educatives i s’organitzaran seminaris tècnics i cursos de formació. També està previst fer difusió de projectes innovadors i incipients, per tal de fer cristal·litzar un grup motor i ampliar la comunitat de persones implicades. En aquest sentit, cal considerar que les comunitats energètiques són una iniciativa de transformació del model energètic i un instrument d'apoderament ciutadà en el procés de descarbonització de l'economia.

Finalment, un altre dels objectius del projecte és el de garantir la seva replicabilitat, i es documentaran almenys 300 casos d'èxit per tal de fomentar el treball en xarxa, el coneixement i el creixement de les comunitats energètiques en tot el territori. Està previst que el període d’execució del projecte s’estengui fins al setembre de 2025.

Més informació sobre comunitats energètiques en aquest enllaç.