Incrementem el nombre de paràmetres en l’anàlisi de les fonts naturals

Font de la Guitarra

05/05/2023

Font de la Guitarra

L’aigua és vida.

Per això, i atès que la seva qualitat és fonamental per a la nostra salut, l’Oficina Tècnica d'Avaluació i Gestió Ambiental de la Diputació de Barcelona analitza no només les aigües de consum sinó també les de les fonts naturals.

Les fonts s'alimenten d'aigua subterrània (i, per tant, sense clorar) que afloren a la superfície de forma natural o que s’extreuen mitjançant galeries d’infiltració i no són utilitzades amb finalitats comercials ni estan connectades a dipòsits o xarxes de distribució pública. El fet que moltes persones consumeixin aigua d’aquestes fonts, sigui de manera regular o esporàdica (per exemple, durant una excursió) fa necessària l'avaluació de la seva qualitat amb l'objectiu de determinar si són aptes per al consum humà. Els ajuntaments, mitjançant el Catàleg de serveis, poden sol·licitar aquestes anàlisis a l’Oficina Tècnica d’Avaluació i Gestió Ambiental.

Fins al 2022 es realitzaven dos cops l’any (primavera i tardor). Enguany s’ha incrementat el nombre de paràmetres analitzats (de 9 s’ha passat a 26) i s’avalua la qualitat de les aigües una vegada a l’any. Així que s’ha atorgat el servei, l’ajuntament s’ha de comprometre a cuidar l’entorn de la font, tenint en compte que són ecosistemes vius que cal preservar, amb una fauna i flora autòctones.

Enguany, la presa de mostres i el laboratori del medi ambient s’han hagut d’adaptar al canvi dels criteris tecnicosanitaris que estableixen la qualitat de l'aigua de consum, el seu control i subministrament que es va publicar al Butlletí Oficial de l'Estat el passat 11 de gener de 2023.

Amb l’entrada en vigor del Reial decret 3/2023, que suposa la derogació del Reial decret 140/2003, s’incorporen els nous paràmetres de l’anàlisi físicoquímic (nitrit, clorur, sulfat, calci, magnesi, sodi, potassi, duresa total, alumini, bor, cadmi, coure, crom, ferro, manganès, níquel i plom) als informes que es lliuren als ajuntaments. Abans només analitzava la conductivitat a 20 °C, terbolesa, pH, amoni i nitrat. Els paràmetres microbiològics no han variat: bacteris coliformes, Clostridium perfringens (incloses les espores), Enterococ i Escherichia coli.

La següent taula-resum mostra de manera més sintètica els paràmetres químics i microbiològics que l'Oficina Tècnica d'Avaluació i Gestió Ambiental analitza en l’actualitat, segons les referències legals vigents i les recomanacions de la guia per a la qualitat de l’aigua de consum de l’OMS (4a edició, any 2018):

Parametres Unitats RD 03/2023
Annex I

Apartat A i B Apartat C Apartat C Apartat F   OMS

paràmetres microbiologics i químics valors no aptitud paràmetres indicadors caracterització aigües
Escherichia coli UFC en 100 ml 0   -     0

Magnesi mg/L       30   -
Potasi mg/L       10   -
Duresa Total mg/L CaCO3       500

A part de la qualitat i estat de les fonts, les dades recollides de manera anual (més de 2.000 mostres) també indiquen la greu sequera que fa anys que patim: per una banda, el decreixement del nombre de les fonts amb aigua disponible per la recollida d’una mostra i, per l’altra banda, l’evolució dels resultats de les anàlisis. Si, per exemple, ens centrem en les mostres recollides d’enguany, fins dimarts 25 d’abril, d’un total de les 206 fonts que s’han visitat per recollir-ne les mostres d’aigua, corresponents a 47 municipis, 72 fonts no rajaven. És a dir, el 35% s’han assecat. Tenint en compte l’efecte diluïdor de la pluja, la seva manca produirà una concentració dels minerals i els contaminants com els nitrats presents en l’aigua de les mostres.

Els resultats de les anàlisis realitzades entre els anys 2016 i 2022 per l’Oficina Tècnica d'Avaluació i Gestió Ambiental de la Diputació de Barcelona es poden explorar al portal de Dades obertes de la Diputació de Barcelona, accedint al següent lloc web: https://dadesobertes.diba.cat/datasets/qualitat-de-laigua-de-les-fonts-naturals.