Descobrim la biodiversitat de Vacarisses, molt més que un projecte de ciència ciutadana

Papallona zebrada (Iphiclides feisthamelii) sobre una flor de foixarda (Globularia alypum)

24/05/2023

Des de la Gerència de Serveis de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona ens volem sumar a la Setmana de la Natura 2023 presentant-vos un dels nostres projectes de suport tècnic que vol contribuir a la conservació de la fauna i flora dels nostres municipis: Descobrim la biodiversitat de Vacarisses.

El projecte, derivat d’una petició de l’Ajuntament de Vacarisses al Catàleg de Serveis 2022 de la Diputació de Barcelona, s’ha desenvolupat amb el suport tècnic de la Gerència de Serveis de Medi Ambient i l’empresa Replantegem. S’han enregistrat més de 600 observacions d’espècies de flora i fauna en quatre jornades de mostreig per a ciutadania i alumnat d’ESO.

Descobrim la biodiversitat de Vacarisses és un projecte de l’Oficina de Biodiversitat i Emergència Climàtica (OBEC) de l’Ajuntament de Vacarisses. És un projecte de ciència ciutadana que estudia les espècies de flora i fauna de Vacarisses a través de mostreigs realitzats directament per la ciutadania. Els seus objectius són tant l’obtenció de dades com, també, la sensibilització de la població, en un context d’educació transformadora destinada a abordar la problemàtica global de la pèrdua de biodiversitat.

El projecte s’ha desenvolupat a través de 7 itineraris a l’espai urbà i periurbà de Vacarisses amb l’objectiu d’avaluar l’estat de la biodiversitat de l’entorn del poble. Per a la recollida de dades s’ha utilitzat iNaturalist, una plataforma de ciència ciutadana que permet registrar les observacions de forma geolocalitzada i guardar-les al núvol, les quals passen a formar part de repositoris globals. Per a la identificació d’espècies s’han utilitzat les aplicacions PlantNet, Merlin Bird ID i Google Lens.

En quatre jornades formatives de mostreig, més de 80 persones han dut a terme 624 observacions i han identificat 308 espècies de l’entorn del poble. Aquestes jornades s’han organitzat durant el mes de març de 2023, una oberta a tothom i tres amb l’alumnat de 1r i 3r d’ESO de l'Institut de Vacarisses

La informació recollida s’ha catalogat digitalment i podrà ser utilitzada en actuacions de comunicació i en la presa de decisions municipals per a la millora de la biodiversitat de Vacarisses.

Un cop acabada aquesta primera fase, la ciutadania pot seguir els recorreguts de recollida d’observacions de manera autònoma, i incrementar i mantenir al dia el repositori durant els pròxims anys.