14/12/2022 13:55 h.

El Baix Llobregat presenta el Pla comarcal de resiliència al canvi climàtic, elaborat amb el suport de la Diputació

Acte de presentació, aquest dimecres al matí

El document proposa línies d’acció prioritàries per adaptar-se’n als efectes

El Consell Comarcal del Baix Llobregat ha presentat aquest dimecres, 14 de desembre, en Consell d’Alcaldies el Pla comarcal de resiliència al canvi climàtic, elaborat amb el suport tècnic de la Diputació de Barcelona. L’acte ha comptat amb la participació de la gerent de la Gerència de Serveis de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona, Inma Pruna; de la tècnica de l’Oficina Tècnica del Canvi Climàtic i Sostenibilitat, Sílvia Escolano; i d’Anna Martín, tècnica de l’empresa Arda, Gestió i Estudis Ambientals, redactora del Pla.

El treball, que se situa en el marc temporal 2021-2030, té com a objectiu reduir els impactes negatius del canvi climàtic i incrementar la resiliència del territori del Baix Llobregat, integrat per 30 municipis. Per fer-ho, el document planteja 45 accions agrupades en set eixos: 1) Salut pública, confort climàtic i seguretat de la població; 2) Gestió forestal adaptativa i prevenció d’incendis; 3) Gestió integral del cicle de l’aigua; 4) Adaptació dels conreus i gestió dels espais agraris; 5) Foment de la biodiversitat; 6) Reducció de la incidència d’inundacions i riuades; i 7) Governança i participació. El Pla integra accions del Pla d’Accions de Muntanyes del Baix, el Pla de Gestió i Desenvolupament del Parc Agrari del Baix Llobregat i el Pla de Gestió i Desenvolupament del Parc Rural del Montserrat, entre altres plans, com fomentar la ramaderia extensiva i la pastura en bosc o aprofitar la fusta i la biomassa per generar energia.

El document recull accions supramunicipals per donar resposta a problemàtiques que depassen els límits dels termes municipals i que requereixen una acció conjunta del territori, com l’adopció de criteris comuns per fomentar el verd urbà i millorar la biodiversitat o la realització de plans de gestió forestal que abracin diferents localitats d’un mateix massís. “El Pla sorgeix per donar resposta a una necessitat d’elaborar una estratègia conjunta per a l’adaptació al canvi climàtic amb tots els municipis que formen part de la comarca i establir-ne una acció coordinada”, ha subratllat Inma Pruna.

Inma Pruna, a l'esquerra, en la presentació del Pla

Pacte de les Alcaldies pel Clima i l’Energia

L’elaboració del Pla té com a context el nou Pacte de les Alcaldies pel Clima i l’Energia, de 2021, que inclou els compromisos climàtics europeus de reducció de les emissions de CO2 en un 55% el 2030 i la neutralitat climàtica el 2050. Per assolir els objectius comunitaris, la Diputació de Barcelona acompanya els municipis en el desenvolupament d’un pacte climàtic local amb la implicació de tots els agents (ciutadania, empreses i governs a tots els nivells). La pràctica totalitat dels municipis del Baix Llobregat, 29 dels 30, estan adherits al Pacte.

D’altra banda, 22 localitats de la comarca formen part de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i tenen integrades polítiques ambientals d’adaptació del territori als efectes del canvi climàtic mitjançant la redacció de plans d’acció locals d’adaptació.

Actualment, set comarques de la província ja tenen elaborat el seu pla comarcal de resiliència al canvi climàtic: Maresme, Bages, Moianès, Osona, Vallès Oriental, Garraf i Baix Llobregat. Altres tres estan en fase de redacció: Alt Penedès, Berguedà i Vallès Occidental.