24/01/2022 14:58 h.

El Pacte de les Alcaldies pel Clima i l’Energia es reuneix amb el vicepresident de la Comissió Europea Frans Timmermans per avançar cap a la neutralitat climàtica sense deixar ningú enrere

Compromís polític de la Diputació de Barcelona

El Comitè polític del Pacte de les Alcaldies pel Clima i l’Energia (COM Board) s’ha reunit aquest dilluns, 24 de gener, telemàticament amb el vicepresident de la Comissió Europea Frans Timmermans per avançar en els recents compromisos climàtics del Pacte, signats a l’abril: reduir les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle un 55% el 2030 i assolir la neutralitat climàtica el 2050 sense deixar ningú enrere. En aquesta sessió ha participat la diputada adjunta a la Presidència i membre del COM Board, Pilar Díaz, en representació de la Diputació de Barcelona i de l’Aliança pel Clima.

Pilar Díaz ha subratllat el paper fonamental del Pacte de les Alcaldies, que aglutina més de 10.000 governs locals i regionals, per afrontar els reptes climàtics des de les ciutats i pobles i fer sentir les necessitats del territori davant les institucions europees. En aquest sentit, la diputada ha recordat que calen “recursos per no deixar ningú enrere” en aquest camí cap a la descarbonització, un desafiament a escala global i que implica un treball governamental multinivell.

En aquesta trobada virtual, també han assistit Rafal Trzaskowski, alcalde de Varsòvia (Polònia); Eckart Würzner, alcalde de Heidelberg (Alemanya); Belinda Gottardi, alcaldessa de Castel-Maggiore (Itàlia); Martin Horn, alcalde de Friburg (Alemanya); Katarina Luhr, tinenta d’alcaldia d’Estocolm (Suècia); Julije Domac, director de REGEA (Croàcia); Alexander Vandersmissen, alcalde de Mechelen (Bèlgica); Tanya Hristova, alcaldessa de Gabrovo (Bulgària); Pekka Timonen, alcaldessa de Lahti (Finlàndia); Kimmo Jarva, alcalde de Lappeenranta (Finlàndia).

La sessió s’emmarca dins del cicle de trobades dels membres del COM Board amb representants de les institucions europees per abordar els reptes climàtics. El passat 5 de febrer es van reunir amb la comissària europea d’Energia, Kadri Simson.

Pacte de les Alcaldies

El Pacte de les Alcaldies pel Clima i l’Energia és el major moviment del món en accions locals relacionades amb el clima i l'energia sostenible local. El 2008, la Diputació de Barcelona va esdevenir la primera Coordinadora del Pacte i va participar en la primera cerimònia de signatura al febrer de 2009. A l’abril de 2021, el Pacte de les Alcaldies va actualitzar els seus compromisos per assolir la reducció de les emissions del 55% per al 2030 i la neutralitat climàtica per al 2050, a més d’elements d’accés equitatiu a l’energia i tot l’àmbit d’adaptació al canvi climàtic. Per aconseguir aquests objectius, la Diputació de Barcelona, a través de l’Àrea d’Acció Climàtica, dona suport tècnic, econòmic i material a més de 265 ens locals signants del Pacte, cobrint el 95% de la població del seu territori. Des de l’Àrea d’Acció Climàtica, es destinaran 12 milions d’euros entre el 2022 i el 2023 mitjançant el Programa sectorial per a fer front a l’emergència climàtica perquè tots els municipis de la província puguin executar inversions per lluitar contra el canvi climàtic.