Formem l’alumnat sobre la problemàtica dels plàstics

La tècnica de medi ambient de l'ajuntament de Sant Joan Despí amb alumnat

06/10/2023

La tècnica de medi ambient de l'ajuntament de Sant Joan Despí amb alumnat

Rebem el nou curs escolar amb una campanya per reduir els plàstics i envasos d’un sol ús als mercats municipals on participen alumnes a través d’un projecte d’aprenentatge servei.

La 3a edició de la campanya «Mercats sostenibles. Adeu als plàstics d’un sol ús» desembarca als municipis de Badia del Vallès, Sant Joan Despí i el Prat de Llobregat amb diverses actuacions adreçades a paradistes i a la clientela del mercat i a l’alumnat de secundària del municipi.

Els alumnes que participen en el projecte d’aprenentatge servei són els grups de 1r d’ESO A i B de l’IES Salvador Dalí del Prat de Llobregat, els alumnes de 3r d’ESO de l’IES Badia i de l’IES Federica Montseny de Badia del Vallès i els alumnes de 4t d’ESO de l’INS Francesc Ferrer i Guàrdia i de 1r d’ESO de l’Escola Gran Capità de Sant Joan Despí.

La darrera quinzena de setembre l'alumnat dels instituts han començat les primeres accions formatives del projecte amb una visita al seu mercat municipal de referència. Representants de les Àrees de Comerç i de Medi Ambient dels respectius ajuntaments els han explicat els projectes de prevenció de residus del municipi i els han acompanyat durant la visita per conèixer el mercat i el seu funcionament.

Els alumnes han disposat d’una estona per observar les dinàmiques del mercat amb relació als plàstics i envasos d’un sol ús: com venen els clients al mercat a comprar? Porten cabàs, tàpers o carro? Demanen bosses o les rebutgen perquè en porten de pròpies?

Les setmanes vinents l’alumnat es formarà a l’aula sobre la problemàtica dels plàstics i les alternatives per fer un consum sostenible. La visita al mercat i les sessions formatives a l’institut els serà d’utilitzat per pensar accions de sensibilització i començar a dissenyar el servei que faran al mercat com a informadors de la campanya «Mercats sostenibles. Adeu als plàstics d’un sol ús».

Amb aquesta iniciativa els joves:

•    Descobreixen els impactes que tenen els plàstics d’un sol ús i el model d'un sol ús sobre la salut i sobre el medi ambient.
•    Donen a conèixer a la clientela del mercat els motius pels quals és necessari deixar de fer servir plàstics d’un sol ús.
•    Sensibilitzen i animen les seves famílies a participar en la campanya.
•    I, sobretot, es capaciten per plantejar alternatives de consum conscient i sostenible.

El projecte d’Aprenentatge i Servei disposa d’un conjunt de materials didàctics i metodològics, que es poden descarregar en aquest enllaç.

A la pàgina web del projecte podeu consultar els materials comunicatius de la campanya i les accions realitzades per l’alumnat en el marc del projecte educatiu: https://www.diba.cat/web/mercats-sostenibles/

«Mercats sostenibles. Adeu als plàstics d’un sol ús» és una campanya impulsada per la Diputació de Barcelona, que pretén reduir els plàstics i envasos d’un sol ús generats als mercats municipals i conscienciar la ciutadania sobre els problemes ambientals i per a la salut associats a aquest tipus de residus.