29/04/2022 07:51 h.

La deixalleria de Santa Margarida de Montbui vol créixer per fomentar la reutilització

Onze anys després d’inaugurar la deixalleria municipal, l’Ajuntament de Santa Margaria de Montbui estudia ampliar-ne la capacitat per respondre a les necessitats dels 10.225 habitants del municipi i assumir els nous reptes relacionats amb el reciclatge i la reutilització de residus.

Amb l’ampliació es pretén incorporar dos nous espais a aquesta instal·lació: un per a reparacions —per fer-hi tasques de preparació per a la reutilització— i una botiga de segona mà, per facilitar-hi l’intercanvi de productes. Ambdós serveis requereixen personal tècnic especialitzat, que ajudaria a millorar la capacitat de gestió de residus com mobles i trastos vells, tèxtils, electrodomèstics o aparells elèctrics i electrònics, entre d’altres, productes susceptibles de ser preparats per reutilitzar-los.

Amb aquesta remodelació, es dotaria la deixalleria de cinc contenidors addicionals de 20 m3 per reforçar la recollida —actualment insuficient— de matalassos, voluminosos i poda. També es destinarien dos contenidors més de 20 m3 cada un a la recollida d’alguns residus que actualment la deixalleria no té capacitat d’acceptar, com són els plàstics durs i el porexpan. A les noves instal·lacions també es gestionarien les agulles i altres elements punxants i les càpsules de cafè, residus que ara com ara no poden ser admesos.

El 2020, la instal·lació actual, que ocupa una parcel·la de 1.445 m2, va recollir un total de 513,47 tones de residus. Amb la possible adquisició d’un terreny contigu, la deixalleria passaria a ocupar 3.619 m2.

L’estudi tècnic d’aquesta proposta l’ha realitzat l’ASDE (el servei d’Assessorament i Suport a les Deixalleries) amb el suport de l’equip professional implicat en la gestió de la deixalleria. Al document es detallen aspectes com les condicions tècniques de les propostes d’activitats de preparació i reutilització, el personal necessari, l’ús de tecnologies i els costos aproximats de les obres i dels nous serveis.

Santa Margarida de Montbui té la voluntat d’implementar i posar en valor els criteris de l’economia circular, que prioritzen la prevenció, la reutilització i el reciclatge de residus.

L’ASDE ofereix un servei a petició dels ens locals per adequar les deixalleries a les normatives tècniques o per estudiar-ne l’ampliació, per incorporar-hi nous serveis. Si voleu més informació sobre això, podeu posar-vos en contacte amb l’ASDE a través del seu telèfon o adreça electrònica.

Més informació i contacte amb l'ASDE:

L’ASDE ha pres un paper clau acompanyant les deixalleries en aquesta transició que té com a base l’economia circular.