22/06/2021 14:30 h.

La Diputació de Barcelona referma el compromís en l’execució de les accions d’energies renovables d’Osona

El diputat d’Acció Climàtica de la Diputació de Barcelona, Xesco Gomar, ha visitat aquest dimarts, 22 de juny, l’Agencia Local d’Energia d’Osona (ALEO), a Vic, on ha mantingut una reunió amb el president del Consell Comarcal, Joan Carles Rodríguez, i la vicepresidenta tercera i consellera de Medi Ambient i Sostenibilitat, Margarida Feliu.

En la trobada han tractat de les actuacions i el suport de la Diputació de Barcelona per a l’execució de les accions d’energies renovables amb Fons Europeus de Desenvolupament Regional (FEDER) així com dels ajuts per l’impuls a sis comunitats energètiques, a més dels serveis que ofereix en programes de millores en la gestió energètica en equipaments i en l’enllumenat públic.

L’Àrea d’Acció Climàtica de la Diputació de Barcelona contribueix  al desenvolupament dels objectius de l’ALEO amb un ajut econòmic de prop de 140.000 €.

L’Agència, creada l’any 2002 i amb seu a l’Edifici del Sucre de Vic, té un conveni amb 49 ajuntaments osonencs, amb els quals coopera per monitoritzar el consum energètic i reduir les factures, amb accions d’eficiència i estalvi energètics i la promoció d’energies renovables. L’ALEO assessora i treballa amb aquests ajuntaments i, alhora, és un punt d’informació i col·laboració per a les empreses o altres institucions que ho sol·licitin.

El Consell Comarcal d’Osona és el consell comarcal que més recursos destina en aquest servei, i també el que més en presta. Aquest organisme gaudeix d’un gran reconeixement per la seva excel·lència en el suport als municipis en matèria de comptabilitat energètica i promoció de les energies renovables.

Visita a les instal·lacions de biomassa de Balenyà

Posteriorment, el diputat d’Acció Climàtica de la Diputació de Barcelona, Xesco Gomar, ha visitat la nova instal·lació de biomassa forestal de Balenyà, acompanyat per l’alcalde, Carles Valls.

La nova caldera de biomassa forestal de Balenyà, amb un preu d’adjudicació de 221.836,12 euros, té una potència de 200 kW i proporciona aigua calenta per a la calefacció i aigua sanitària a l’Institut-Escola Carles Capdevila i a l’Escola Bressol El Roc Petit. La instal·lació preveu un consum anual de 85 tones d’estella forestal, i aportarà un estalvi econòmic de 13.000 euros anuals i una reducció de 78 tones d’emissions de CO₂. L’equipament disposa d’una sitja d’estella amb capacitat per a 49 m³ i magatzem per assegurar dues setmanes de funcionament. L’estella forestal prové de la gestió de boscos de la zona i contribuirà a la prevenció d’incendis forestals, la creació de nous llocs de treball així com aconseguir uns millors espais forestals.

Aquesta instal·lació forma part del projecte Biomassa pel clima de la Diputació de Barcelona, el qual compta amb un pressupost de 3,3 milions d’euros de Fons Europeus de Desenvolupament Regional (FEDER) i consta de 14 calderes de biomassa que donen servei a 42 edificis, amb un total de 4.215 kW de potència instal·lada i una producció tèrmica anual estimada de 7 M kWh, que evitaran més de 1.500 tones anuals CO₂ eq.

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) números 7 “Energia assequible i no contaminant”, 11 “Ciutats i comunitats sostenibles” i 13 “Acció climàtica”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.