30/01/2023 18:40 h.

La implantació d'activitats de preparació per a la reutilització i reutilització a les deixalleries

Activitats per reduir la generació de residus

Cinc estudis tècnics del Servei d'Assessorament i Suport a les Deixalleries (ASDE) destaquen la rellevància de les activitats de preparació per la reutilització i de reutilització a les deixalleries per a la prevenció de residus i productes, el foment de l’economia circular i la protecció ambiental. En aquests treballs, s’hi enumeren els punts clau que cal tenir presents per incorporar aquests serveis a les instal·lacions.

Per tal de donar resposta a la normativa europea i als nous reptes que se’n deriven, els municipis han de fer un esforç per minimitzar els residus i prevenir-ne la generació. Tal com indiquen les conclusions dels cinc estudis tècnics duts a terme per l’ASDE entre 2021-22 sobre la preparació per a la reutilització (PxR) i la reutilització (R), aquestes dues activitats són claus per fer-ho possible.

En el cas de la PxR, es tracta del conjunt de reparacions o modificacions fetes a un producte per donar-li una segona vida i evitar que esdevingui un residu. En canvi, la reutilització s’aplica a aquells productes que es poden tornar a fer servir directament sense necessitat d’aplicar-los cap modificació. Les deixalleries són unes instal·lacions amb un alt potencial per a aplicar aquests dos conceptes en molts residus si són identificats a temps.

Per al desenvolupament dels estudis tècnics, per una banda, es va analitzar la situació dels municipis amb relació a l’ús de les seves deixalleries i, per l’altra, es va valorar el nivell de resposta de la població pel que fa a les xifres de recollida selectiva que presenta. Segons els resultats obtinguts d’aquestes anàlisis, des de l’ASDE es proposava la projecció d’una de les dues activitats, PxR o R i, a més, es facilitava informació sobre la seva acollida per part de la ciutadania.

Adequació de l’espai i els equips, sinergies i difusió

Dos dels aspectes més importants detectats pel servei ASDE per a la implantació de les activitats de PxR i R són la disponibilitat d’espais físics a les deixalleries per fer-hi aquestes activitats i, també, la col·laboració amb altres serveis públics. Com, per exemple, habilitar un espai d’intercanvi d’objectes dins una biblioteca municipal. Aquestes sinergies són crucials perquè apropen la deixalleria a la ciutadania a través d’altres espais més quotidians.

En el cas d’aquelles instal·lacions que vulguin aplicar activitats de PxR, també s’ha valorat  la necessitat de disposar d’una nau pròxima per realitzar l’emmagatzematge i la reparació dels productes de manera segura i complint amb les mesures de prevenció laboral necessàries per als treballadors i treballadores. Un altre aspecte clau detectat és analitzar detalladament el volum de residus recollits, informació que permet determinar el personal necessari per fer la preparació i reparació en funció del percentatge de productes que es puguin reutilitzar.

Per a l’èxit d’aquests serveis, també és important fer promoció i difusió d’aquestes activitats per a fomentar la participació ciutadana. En aquest cas, les xarxes socials poden ser de gran ajuda a les deixalleries: representen un canal de comunicació de fàcil accés amb el qual es pot arribar a una bona part de la ciutadania, sobretot la més jove.

Tenint en compte la polivalència i potencial que presenten les deixalleries, així com la necessitat d’assolir els nous reptes que sorgeixen als entorns urbans, s’han de considerar tots els aspectes comentats en aquestes línies per a implantar de forma eficaç les activitats de PxR i R.

En aquest context, el servei de l’ASDE esdevé una eina fonamental per acompanyar i donar suport tècnic a les diferents administracions locals per tal de projectar i consolidar satisfactòriament aquests dos serveis.

Més informació i contacte amb l'ASDE:

L’ASDE ha pres un paper clau acompanyant les deixalleries en aquesta transició que té com a base l’economia circular.