La transició energètica inicia un nou curs a 38 escoles de la província

07/09/2023

Comença el nou curs escolar 2023-24 i iniciem els projectes d’educació ambiental per a la transició energètica a 38 escoles de la província.

Enguany, l’Oficina Tècnica d’Educació i Promoció Ambiental de la Diputació de Barcelona ofereix suport a 38 escoles de la província en relació amb l’educació ambiental per a la transició energètica. En concret, 27 escoles participaran del projecte 50/50 i 11 a l’A-prenem el Sol. Ho tenim tot llest per començar i sobretot, molta il·lusió.

50/50El projecte 50/50 dona el toc de sortida a 27 escoles d’11 municipis. Com que algunes ja hi havien participat en edicions anteriors i, serà interessant veure el relleu del projecte entre els equips energètics. L’objectiu del projecte 50/50 és assolir l’estalvi energètic de l’equipament mitjançant una metodologia participativa i molt innovadora: de l’estalvi econòmic assolit – gràcies a l’estalvi energètic – l’ajuntament retorna el 50% a l’escola perquè reverteixi aquests diners en accions d’estalvi energètic i l’altre 50% és un estalvi directe pel mateix ajuntament.

Aquest projecte es duu a terme al llarg de tot el curs on, l’equip energètic – conformat per alumnat i professorat – durà a terme diverses activitats per prendre mesures relatives al consum energètic del centre i passar a l’acció per reduir-ne el consum. Les diverses activitats, monitoritzades per professionals, van des de la presa de mesures mitjançant wattímetres d’endoll, o luxímetres... fins activitats més lúdiques, com l’Actiwatt.

A-prenem el SolD’altra banda, 11 escoles de 10 municipis participaran del projecte A-prenem el Sol. Un dels requisits per participar és que l’escola tingui instal·lada una placa solar d’autoconsum fotovoltaic. La placa esdevé l’eix central del projecte a partir del qual l’alumnat coneix què són les energies renovables. Es conforma l’equip-A, que serà l’equip que durà a terme les diverses activitats al llarg del curs i el responsable d’explicar, mitjançant un mural, els aprenentatges assolits, a la resta del centre. A més, el projecte permet sortir del centre escolar i conèixer altres projectes municipals de transició energètica, gràcies a la col·laboració activa de l’ajuntament.

Des de la Diputació de Barcelona volem agrair, especialment, als mestres i tutors que s’involucren en el projecte, als ajuntaments que ho impulsen i a les empreses que dinamitzaran les activitats. També volem agrair, d’avançada, als equips energètics i als equips A.