Llegim el riu a la Tordera i al Besòs

Sessió de camp a Sant Celoni

09/02/2024

Sessió de camp a Sant Celoni

Participants mirant contingut de cubetes a una sortida de campEl passat 30 de gener, a la Rectoria Vella de Sant Celoni, va tenir lloc la primera sessió de treball presencial amb els 12 tàndems del projecte Llegim el riu, ciència ciutadana a les conques del Besòs i la Tordera.

El tàndem, requisit per poder participar en aquest projecte, és l’equip de treball local format com a mínim per una persona de la biblioteca i una altra de l’àrea de medi ambient de l’ajuntament.

Els tàndems que participen a Llegim el riu a les conques del Besòs i la Tordera són Barberà del Vallès, Bigues i Riells del Fai, les Franqueses del Vallès, Malgrat de Mar, Martorelles, Montmeló, Montornès del Vallès, Sant Adrià de Besòs, Sant Celoni, Santa Coloma de Gramenet, Santa Eulàlia de Ronçana i Tordera.

Al principi de la sessió, FEHMLab i l’Associació Hàbitats ens van explicar la metodologia RiuNet a seguir en aquest projecte de ciència ciutadana.

Després, a la riera de Pertegàs, vam posar en pràctica el mètode i amb la identificació dels macroinvertebrats vam descobrir de primera mà la bona qualitat d’aquest petit racó natural.

A Llegim el riu, uns dies després de l’activitat al riu, ens trobarem a cada biblioteca per interpretar els resultats, crear accions de millora i planificar com posar-les en marxa.

En les següents sessions hi participarà també la Fundació Rivus.

Llegim el riu suma ciutadania i recerca ecològica dels rius a partir d’espais d’innovació social creats a les biblioteques municipals per afavorir el coneixement dels ecosistemes fluvials i la col·laboració ciutadana en la seva protecció.

Llegim el riuLlegim el riu és un projecte transversal de la Gerència de Serveis de Biblioteques i la Gerència de Serveis de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona, els ajuntaments i les biblioteques municipals.

El Racó del riu a la conca del Llobregat

Expositor de Llegim el riu a la biblioteca d'AbreraLes anteriors edicions del projecte Llegim el riu es van realitzar a la conca del riu Llobregat. Una dotzena dels tàndems locals continuen actius i promouen noves accions amb el suport de la Diputació de Barcelona.

Una d'aquestes accions, és l'arribada dels expositors El racó del riu a les biblioteques dels 12 tàndems actius a la conca del riu Llobregat: Abrera, Gironella, Navarcles, Pallejà, Puig-reig, Sant Boi de Llobregat, Sant Vicenç de Castellet, Rubí, Sant Feliu de Llobregat, Sant Fruitós de Bages, Sant Joan de Vilatorrada i Sant Pere de Riudebitlles.

Amb El racó del riu es poden agrupar els diferents recursos del programa (el joc de cartes bestioles que parlen o la bitxo-teca) així com un petit fons bibliogràfic sobre els rius i l’aigua.

Si t’apropes a la teva biblioteca, descobriràs algunes espècies pròpies d’aquests ecosistemes i algunes curiositats de cadascuna d’elles. I tu, t’animes a llegir el riu?