30/11/2021 18:15 h.

Lliurat el Pla de transició energètica i acció climàtica a la comarca del Maresme

La Diputació e Barcelona ha fet lliurament al Consell Comarcal del Maresme, del Pla de transició energètica i acció climàtica de la comarca. El document té per objectiu analitzar les necessitats principals dels municipis per fer front al canvi climàtic tant a nivell de mitigació, especialment amb la reducció de les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle, com en adaptació a l’impacte del canvi climàtic.

El treball incorpora 32 accions de mitigació i 40 accions d’adaptació com estratègies de transició energètica i acció climàtica, a partir de les quals elaborar una diagnosi inicial de la feina feta fins al moment en relació amb la mitigació i la transició energètica al Maresme. El treball també intenta trobar sinergies entre els diferents municipis per tal de dur a terme actuacions que englobin tota la comarca amb un enfocament local.

Entre els objectius del Pla hi ha aconseguir reduir les emissions d’efecte hivernacle en un 55% per l’any 2030, incrementar la resiliència davant els efectes del canvi climàtic i lluitar contra la pobresa energètica. L’escenari d’emissions més intensives preveu un increment de +3.5°C en la zona litoral-prelitoral per al 2050. Al Maresme les dades mostren possibles increments d’entre 1,5 i 2,5 °C a la zona litoral, on s’espera un augment apreciable de les nits tòrrides.

El Consell Comarcal del Maresme coordinarà les actuacions dels Pla de forma intermunicipal preveient un increment dels ajuts i subvencions als municipis relacionats amb eficiència energètica provinents d’altres administracions.

Les cinc línies estratègiques d’actuació del Pla són: crear una governança per a l’adaptació a la resiliència, la gestió integrada del cicle de l’aire i forestal sostenible, reducció de la incidència d’inundacions i riuades i preservació de la biodiversitat. Entre les accions que es planteja per incrementar l’adaptació i la resiliència hi ha el disseny d’una via verda que enllaci tots els municipis costaners i l la gestació de l’Observatori de Canvi Climàtic del Maresme.

Pel que fa a incrementar la mitigació hi ha la generació d’energia renovable local, incorporar l’eficiència energètica a tots els edificis amb una gestió de la transició energètica, així com facilitar transport col·lectiu i la implantació de comunitats energètiques. El fet que el 75% dels dies siguin assolellats facilita al desenvolupament de l’energia solar fotovoltaica al conjunt de municipis del Maresme.