11/08/2021 08:51 h.

Lliurem dos estudis de qualitat de l'aire, al Prat de Llobregat i a Vic

Al Prat de Llobregat s’ha mesurat la concentració de partícules a l’aire en diferents localitzacions acordades amb el personal tècnic del municipi. Es tracta d'un estudi puntual comparatiu dels nivells de partícules PM10, PM2,5 i PM1 en diferents punts del nucli urbà per veure si hi ha grans diferències entre ells.

Els dies 13, 14, 15 i 16 d’abril, es va mesurar durant vàries rondes la concentració de partícules en cadascun dels 8 llocs acordats amb l’ajuntament. Comparant els valors absoluts mesurats en cada punt, s’observa una concentració decreixent de partícules a mesura que avancen les hores al llarg del matí i que s’estabilitza cap al migdia. Aquesta tendència s’aprecia en totes les mides de partícules mesurades. Aquest perfil també es veu en els valors mesurats al punt control. Si relacionem aquesta evolució amb les velocitats mitjanes del vent, coincideix amb una possible situació de més calma atmosfèrica a primeres hores del matí.

A Vic s’ha mesurat la concentració de diòxid de nitrogen a diferents punts de la ciutat amb l’objectiu d’estudiar la influència del trànsit rodat en la qualitat de l’aire. Es van fer les mesures  del 3 al 23 de març. Complementàriament, per tal de conèixer la desviació respecte al mètode de referència, es van instal·lar quatre captadors al costat de la presa d’aire de l’analitzador d’NO2 de l’estació automàtica de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica (XVPCA), situat a Manlleu.

Es van instal·lar 24 captadors passius a 20 llocs del municipi, seguint les indicacions tècniques de l’ajuntament. Es van ubicar tant en vies de trànsit intens com en carrers pacificats i punts allunyats de la circulació de vehicles.

Metodologia de mesura de les partícules

El mètode emprat per fer les mesures les partícules és la dispersió de làser. Una quantitat d’aire entra a la càmera de mesura des del tub col·lector mitjançant una bomba. La llum (λ=660nm) xoca amb partícules que conté la mostra i la llum dispersada per cada una és mesurada, i la intensitat de llum detectada és assignada a una mida de partícula.

Els valors obtinguts en cada mesura serveixen per comparar els punts entre ells, que és l’objectiu del treball. Dels paràmetres obtinguts, els que es consideren més representatius per a l’objecte de l’estudi són la mediana (P50) de les partícules PM1 PM2.5 i PM10. Amb l’analitzador es realitzen diverses rondes de mesura a 1,5 m del terra, durant un període mínim de 2 minuts cadascuna, disposant de mesures parcials cada sis segons.

Per fer la comparació de dades de les mesures utilitzem dos equips de camp de la mateixa marca i model que mesuren simultàniament, un el punt extern i l’altre en cada lloc de la zona d’estudi. Ambdós aparells es comparen fent mesures en paral·lel a l’inici i al final de cada jornada.

Metodologia de la captació passiva del diòxid de nitrogen

La metodologia utilitzada per a aquest estudis és la captació passiva mitjançant tubs de difusió que absorbeixen el diòxid de nitrogen de l’aire, mitjançant una membrana impregnada de tioetanolamina (TEA). Els captadors es col·loquen durant un període aproximat de dos a quatre setmanes, en punts del municipi amb distintes intensitats de trànsit. S’instal·len principalment en elements del mobiliari urbà com fanals de l’enllumenat públic, a una alçada aproximada de 2,5 metres. Un cop finalitzat el període de captació, es retiren i es determina la concentració d’NO2 al laboratori.

Aquest mètode proporciona resultats suficientment precisos en poc temps i a baix cost i ens permet comparar els diferents nivells de contaminació en les diferents zones de la ciutat i relacionant-los amb el trànsit de vehicles.

Informació relacionada:

5La Contaminació Atmosfèrica és una de les principals preocupacions en l’àmbit global. Però és a escala local on es poden dur a terme accions concretes per anar-la reduint. Per això, calen equips municipals actius i compromesos. Informa’t de tots els suports tècnics que oferim des de la Diputació de Barcelona a la nostra pàgina web.