05/09/2022 08:07 h.

Noves idees i mecanismes per finançar la transició energètica

.

El cicle de seminaris sobre transició energètica local de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat pel curs 2021-2022 va finalitzar amb una nova sessió per posar al dia idees i mecanismes per finançar la transició energètica al món local.

Per part de les administracions supramunicipals, l'IDAE, l'ICAEN i la Diputació de Barcelona van actualitzar la informació sobre les diverses convocatòries disponibles pels ens locals en aquests moments i previstes.

Per altra banda, es van compartir diverses experiències pràctiques sobre mobilització del finançament com el projecte LIFE-CET-COMANAGE, Moment Solar a Barcelona, European City Facility a Osona i diversos mecanismes a la ciutat de Pamplona. També per part d'Electracaldense es va presentar un model de participació per finançar i veure els resultats de projectes d'autoconsums compartits.

En resum, i com a idees principals, es va destacar que:

Existeixen diverses alternatives de finançament adaptades als projectes de transició energètica. Per al finançament de projectes relacionats amb la transició energètica i la millora de la eficiència energètica, existeixen diverses opcions de finançament, des dels fons propis dels ajuntaments fins a subvencions, finançament de tercers especialitzat en energia sostenible, o finançament col·lectiu.

Es disposa de subvencions per la millora de l'eficiència energètica i les renovables per als municipis. Actualment hi ha diverses línies de subvencions disponibles. Des de l'ICAEN s'ofereixen paquets d'ajuts per a la rehabilitació d'edificis per reduir demanda energètica o millorar l'eficiència, instal·lació de renovables o mobilitat elèctrica. Destaca també el programa LIFE-CET amb línies de finançament de projectes relacionats amb la transició energètica als municipis, i també l'European City Facility (EUFC) que dóna suport en el desenvolupament de conceptes d'inversió per mobilitzar el finançament als municipis i que ha obert la darrera convocatòria recentment.

La importància de tenir projectes en cartera per facilitar l'accés al finançament. Basar els projectes en necessitats reals del territori i tenir projectes en cartera és important per estar preparats per aconseguir una opció de finançament extern al de l'Ajuntament. És important que el projecte neixi a partir d'un repte i una necessitat del territori i a partir d'aquí buscar les diferents opcions de finançament, i no al revés. També cal destacar la necessitat de fer estudis legals, econòmics i socials com a pas previ al finançament.

Els Ajuntaments poden ser facilitadors per aixecar finançament privat. Projectes com el Moment solar Barcelona, o l'estratègia de transició energètica de l'agencia municipal de l'energia de Pamplona, posen en evidencia com la implicació dels ajuntaments i administració pública en projectes ambiciosos de transició energètica poden ajudar a mobilitzar fons privats per arribar al  finançament necessari per a la transició energètica als municipis, que en general sobrepassa les possibilitats públiques i per tant cal involucrar també altres agents del territori.

Disposem d'eines que faciliten l'acompanyament. Ja existeixen eines digitals de seguiment de les comunitats energètiques, que faciliten que els consumidors puguin controlar i monitoritzar el seu autoconsum i l'estalvi que estan fent en tot moment, de manera que els ajuda a prendre decisions tenint en compte la valoració econòmica.

Podeu consultar tota la documentació a l'enllaç següent a la web de la Xarxa. i en especial les conclusions i idees principals del seminari:

Relatoria sobre Finançament de la transició energètica al món local

Decàleg de les idees principals

Vídeos de l'enregistrament