01/07/2021 16:00 h.

La Diputació de Barcelona presenta el nou Pacte de les Alcaldies pel Clima i l’Energia per assolir la neutralitat climàtica

El diputat d’Acció Climàtica, Xesco Gomar, i la diputada adjunta de Presidència i delegada per a les Relacions Internacionals de la Diputació de Barcelona, Pilar Díaz, han presentat aquest dijous, 1 de juliol, en sessió telemàtica als municipis de la província les novetats del Pacte de les Alcaldies pel Clima i l’Energia que inclouen els recents compromisos climàtics europeus de reducció de les emissions de CO2 en un 55% el 2030 i la neutralitat climàtica el 2050. En la sessió també hi ha participat el representant de l’Oficina del Pacte de les Alcaldies, Miguel Morcillo.

Per assolir aquests objectius comunitaris, la Diputació de Barcelona acompanyarà els municipis en el desenvolupament d’un pacte climàtic local amb la implicació de tots els agents (ciutadania, empreses i governs a tots els nivells). En aquest sentit, el diputat Xesco Gomar ha destacat que “des dels governs locals podem aportar innovació, proximitat, però necessitem més recursos i també més reconeixement del nostre paper”.

El diputat Xesco Gomar, a la sessió virtual aquest dijous 1 de juliol

En aquesta línia, Pilar Díaz ha recordat el paper destacat de l’Oficina de Brussel·les, de la Diputació de Barcelona, que representa i defensa els interessos locals dels 311 municipis de la província. Pilar Díaz ha assenyalat que “avui els municipis no poden desenvolupar plenament les seves polítiques ambientals sense establir relacions internacionals”.

La diputada Pilar Díaz

Per la seva banda, Miguel Morcillo ha subratllat que els nous compromisos, alineats amb el Green Deal, s’emmarquen dins de “les polítiques climàtiques de la Unió Europea, des de la transició justa i sense deixar ningú enrere”.

Miguel Morcillo

Per assolir aquests nous compromisos, el Pacte treballarà amb una metodologia enfocada en l’acció. A nivell supramunicipal, els plans recolliran les vulnerabilitats de les localitats del seu àmbit territorial i les propostes d’acció a realitzar per reduir els impactes del canvi climàtic.

Adhesió al Pacte

Les ciutats i pobles adherits al Pacte de les Alcaldies pel Clima i l’Energia a partir del novembre de 2015 que ja tinguin aprovat el Pla d’Acció per l’Energia Sostenible i pel Clima (PAESC), el document estratègic amb les accions a realitzar per fer front al canvi climàtic, no hauran de redactar-ne un de nou, sinó que l’adaptaran als nous compromisos europeus amb la incorporació o modificació d’accions. Poden renovar la seva adhesió enguany o més endavant i vincular-ho amb el seguiment i actualització del Pla. En canvi, aquells municipis que estiguin redactant el pla o tinguin previst fer-lo aquest 2021, hi recolliran ja els recents reptes climàtics comunitaris.

D'altra banda, el municipis que es van adherir al primer Pacte (llavors denominat Pacte d'Alcaldes per l'Energia Sostenible), amb els objectius fixats per l'any 2020, podran rebre suport per elaborar un informe de tancament i decidir abans de finalitzar el 2021 si se'n volen incorporar al nou.

La Diputació de Barcelona també donarà suport als ens locals en l’àmbit comunicatiu per fomentar l’educació i la sensibilització ambiental, la participació i la implicació dels diferents agents del territori i l’empoderament de la ciutadania en l’assoliment dels nous reptes climàtics.

Amb aquest acompanyament, la Diputació de Barcelona referma el seu suport als ens locals per complir amb els objectius europeus i lluitar contra el canvi climàtic. El 2008, va esdevenir el primer coordinador territorial del Pacte, la qual cosa ha facilitat i possibilitat que els municipis amb menys capacitat de recursos s’hi hagin pogut adherir, tinguin redactat el PAESC i hagin iniciat la seva execució.

El Pacte d’Alcaldies pel Clima i l’Energia és el major moviment del món en accions locals relacionades amb el clima i l'energia sostenible local. A la província de Barcelona està format per 265 municipis amb PAESC, la qual cosa representa el 98% de la població de la demarcació barcelonina.

Podeu consultar tota la documentació de la jornada a l' enllaç i veure l'enregistrament a continuació.

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) números 7 “Energia assequible i no contaminant”, 11 “Ciutats i comunitats sostenibles” i 13 “Acció climàtica”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.