Tona tindrà una instal·lació fotovoltaica per a l’autoconsum de 100 kW i renovarà el 92% de l’enllumenat públic amb subvencions del Programa Sectorial Renovables 2030

Visita a Tona

08/06/2022

Visita a Tona

• El municipi osonenc renovarà més de 2.000 punts de llum, la qual cosa comportarà un estalvi de 450.000 kWh, de 135.000 euros en la factura elèctrica municipal i de 216 tones d’emissions de CO2
  • Les dues actuacions, subvencionades amb un total d’1,5 milions d’euros del Programa sectorial Renovables 2030, són la primera i tercera aprovades del Programa
  • El Programa sectorial Renovables 2030, dotat amb 50 milions d’euros, té per objectiu impulsar actuacions de gran escala i amb un impacte significatiu en la reducció de les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle i dels costos energètics locals

El diputat d’Acció Climàtica, Xesco Gomar, ha visitat aquest dimecres 8 de juny el municipi de Tona, on s’executaran dos dels tres primers projectes estimats del Programa sectorial Renovables 2030: la instal·lació fotovoltaica per a autoconsum col·lectiu i la renovació del 92% de les llumeneres públiques (primera i tercera sol·licitud, respectivament, concedides dins del Programa sectorial Renovables 2030; la segona ha estat per al municipi bagenc d’Avinyó). El diputat d’Acció Climàtica ha conegut més detalladament les dues actuacions osonenques de la mà de l’alcalde de Tona, Amadeu Lleopart, i del regidor d’Ecologia i Territori, Josep Valldeoriola. El diputat Xesco Gomar ha destacat la importància "de la col·laboració entre administracions per tirar endavant aquests grans projectes."

Xesco Gomar ha visitat el Pavelló municipal d’esports de Tona, on s’ubicarà la instal·lació de fotovoltaica per a autoconsum col·lectiu –entre equipaments municipals–, que abastirà l’equipament esportiu i altres quatre edificis municipals pròxims, situats en un radi inferior a 500 metres: la piscina municipal, els vestidors del camp de futbol, l’Espai Muriel Casals i els Mòduls de l’Espai Entitats.

La infraestructura fotovoltaica tindrà una potència de 96,76 kW pic i produirà 149.340 kWh a l’any, quantitat que cobreix les necessitats elèctriques dels cinc equipaments. S’estudiarà la viabilitat d’enviar el sobrant que es pugui produir a la comunitat energètica La Tonenca. La instal·lació permetrà estalviar 72 tones d’emissions de CO2 i reduir la factura elèctrica municipal en més de 65.000 euros anuals.

La Diputació de Barcelona sufragarà amb 101.000 euros el projecte amb la línia de subvencions del Programa sectorial Renovables 2030.

Renovació de més de 2.200 punts de llum

D’altra banda, Tona rebrà també una subvenció de quasi 1,4 milions d’euros per renovar l’enllumenat públic dins del Programa sectorial Renovables 2030. L’actuació consisteix a canviar el 92% de les llumeneres (més de 2.200 punts), de vapor de sodi a LED, la qual cosa comportarà un estalvi energètic de 450.000 kWh i de 135.000 euros anuals en la factura elèctrica municipal, a més d’una reducció de 216 tones d’emissions de CO2.

Tona es va adherir al Pacte de les Alcaldies el 2011 i va elaborar el seu Pla d’Acció per l’Energia Sostenible i el Clima (PAESC) el 2012. La situació d’emergència climàtica actual i la necessitat d’assolir els recents objectius europeus climàtics han fet que Tona renovés el seu compromís amb el Pacte el març de 2021. Els nous compromisos, més ambiciosos i alineats amb l’Acord Verd europeu (Green Deal), tenen com a objectiu reduir en més d’un 55% les emissions el 2030 i assolir la neutralitat climàtica el 2050. D'aquests compromisos se'n desprèn el Pla de Transició Energètica, que Tona està redactant actualment amb el suport de la Diputació de Barcelona.

Programa sectorial Renovables 2030

Programa sectorial Renovables 2030, dotat amb 50 milions d'euros, que té per objectiu impulsar actuacions de caràcter emblemàtic, de gran escala i amb un impacte significatiu en la reducció de les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle i dels costos energètics locals. Les inversions són relatives a plantes fotovoltaiques, calderes de biomassa o enllumenat públic.

El programa, que es desplegarà fins al 2024, contempla finançar inversions per realitzar obres d’alt impacte contra el canvi climàtic: projectes d’instal·lació de plaques fotovoltaiques de més de 80kWp, instal·lació de calderes de biomassa de més de 80kW i totes aquelles actuacions de millora de l’eficiència d’enllumenat públic que contemplin canvis d’un mínim de 300 punts de llum.

Renovables 2030 va dirigit als ajuntaments de la província i, també, als ens supramunicipals en cas que tinguin competències en la gestió dels residus o en el cicle de l’aigua, com a gestors d’instal·lacions on es puguin dur a terme aquestes actuacions d’alt impacte.

Fins ara, ja s’han rebut 170 sol·licituds, més de la meitat per a la instal·lació de fotovoltaiques. Del total de peticions, un terç són d’ens locals de la comarca d’Osona.