27/02/2023 08:09 h.

Acte de reparació de les víctimes del franquisme a Montgat i Tiana

Acte d'homenatge realitzat a la biblioteca Tirant lo Blanc de Montgat

El passat diumenge 26 de febrer de 2023 s’ha celebrat a la biblioteca Tirant lo Blanc de Montgat l’acte d’homenatge als veïns i veïnes de Montgat i de Tiana que van ser repressaliats durant la Guerra Civil i el franquisme. L’acte ha consistit en el lliurament dels documents oficials de reparació jurídica de les víctimes del franquisme als familiars de les persones repressaliades. Informació que elabora la Conselleria de Justícia, Drets i Memòria de la Generalitat, d’acord amb la llei catalana de reparació jurídica de les víctimes del franquisme aprovada l'any 2017, i que va declarar la il·legalitat dels tribunals i consells de guerra de la dictadura franquista i la nul·litat de ple dret de totes les seves sentències a Catalunya entre el 1938 i 1978. El llistat de repressaliats ha estat elaborada i publicada per l’Arxiu Nacional de Catalunya (ANC) (més de 66.000 a tot Catalunya). Els ajuntaments de Montgat i Tiana (que fins 1933 eren un sol municipi) han organitzat aquest acte conjunt per reparar, d’aquesta manera, 44 persones nascudes o que vivien a Tiana, i 127 persones residents o que vivien a Montgat, que apareixen al llistat de l’ANC. Els dos municipis han contactat amb gran part dels seus descendents.

L’acte ha comptat amb la intervenció del periodista tianenc Enric Canals que ha evocat els fets de la Porcellana de Baix succeïts l'any 1940, en la que 76 veïns i veïnes de Tiana, Montgat i Badalona van ser detingudes acusades d’un delicte d’injúries al dictador, i amb la participació de la cantautora Gessamí Boada. L’acte, amb la sala d’actes de la biblioteca a vessar, ha estat presidit per l’alcalde de Tiana i l’alcaldessa de Montgat, i ha comptat amb la participació del responsable del programa de Memòria democràtica de la Diputació de Barcelona i del Director General de Memòria Democràtica de la Generalitat de Catalunya.