10/11/2023 10:53 h.

Caldes de Montbui col·loca la seva stolpersteine numero dotze

Correspon a un calderí deportat al camp de Dachau, recentment descobert

El 3 de novembre de 2023 va tenir lloc, al carrer Sant Fèlix de Caldes de Montbui, davant del numero 23, la col·locació d’una nova llamborda Stolpersteine, corresponent al calderí deportat al camp d’extermini nazi de Dachau, Pere Torrades Ramiro, on va ingressar el 1944, detingut per la Gestapo. Torrades va poder sobreviure a l’horror nazi i va viure exiliat a França fins la seva mort el 1994. L’acte va ser presidit per l’alcalde de la ciutat i pel director del Memorial democràtic de la Generalitat de Catalunya, i va comptar amb la presència de familiars vinguts de França i de Catalunya. El responsable de MD de la Diputació de Barcelona també hi fou present. Les llambordes Stolpersteine són unes pedres de llautó daurat que recorden els deportats als camps nazis i que es col·loquen al paviment del carrer, just davant del darrer domicili conegut del deportat. És per aquest motiu que l’acte de reconeixement es va desenvolupar davant d’aquest domicili. Es dona el cas de que el passat 3 d’octubre de 2021 l’ajuntament de Caldes va instal·lar, amb tots els honors, les 11 llambordes stolpersteine corresponents als 11 deportats calderins als camps nazis de Mauthausen i Gusen que un exhaustiu estudi havia documentat. Gràcies a la difusió d’aquell acte, els familiars de Pere Torrades, tot reivindicant la seva condició de calderí, es van posar en contacte amb l’ajuntament, i així s’ha pogut afegir en aquest any 2023 una nova llamborda stolpersteine als carrers de Caldes de Montbui.

Podeu consultar la notícia aquí