31/07/2024 12:46 h.

El diputat de Memòria Democràtica visita la seu de l’Amical de Mauthausen

La Diputació participarà en els actes de Mauthausen 2025

El 22 de juliol de 2024, el diputat delegat de Memòria Democràtica, Jesús Naharro, acompanyat del responsable de Memòria Democràtica, F. Xavier Menéndez, van fer una reunió de treball amb part de la Junta de l’Amical de Mauthausen i altres camps i de totes les víctimes del nazisme, encapçalada pel seu president, Joan Manuel Calvo, a la seu barcelonina de l’entitat. El diputat va poder conèixer de primera mà les instal·lacions i l’arxiu de l’Amical, i rebre informació dels seus principals projectes, en especial la Xarxa de Memòria i de Prevenció del Feixisme Mai Més, projecte que rep el suport directe de la Diputació mitjançant un conveni anual.

D’altra banda, l’Amical va informar dels preparatius del proper viatge que familiars, socis, amics, docents i estudiants, junt amb autoritats espanyoles i catalanes, efectuaran al camp de Mauthausen del 9 al 12 de maig de 2025, per participar, com cada any, en els actes institucionals de commemoració de l’alliberament del camp. L’any 2025 se celebrarà precisament el 80è aniversari de l’esmentat alliberament, que va tenir lloc el 5 de maig de 1945. Coincidint amb aquesta efemèride, la Diputació de Barcelona està organitzant una delegació municipalista composta per alcaldes i regidors de la demarcació, en el marc de la delegació que organitza l’Amical de Mauthausen. Amb aquesta presència, la corporació vol fer visible l’esforç que els ens locals duen a terme en el camp de les polítiques de memòria democràtica.

Als camps de Mauthausen i de Gusen (situat a prop) van ser deportats la major part dels republicans espanyols i catalans que, exiliats a França, van ser capturats pels nazis. Es calcula que més de 9.000 espanyols van ser internats en els camps de concentració, i que més de 5.000 hi van morir.