27/03/2023 08:20 h.

El Maresme estrena ruta de la Guerra Civil

Nova ruta senyalitzada de la Guerra Civil a la comarca del Maresme, a iniciativa del Consell Comarcal

El passat 24 de març de 2023 es va inaugurar la ruta senyalitzada de la Guerra Civil a la comarca del Maresme, a iniciativa del Consell Comarcal. La ruta, que té com a objectiu preservar la memòria democràtica de la comarca recuperant una vuitantena d’elements arquitectònics i espais que van tenir un paper destacat durant el conflicte, consta de tres itineraris senyalitzats: Rereguarda i Front, Defensa de la Costa i Ambaixades. Del conjunt de vestigis localitzats, se n’han senyalitzat 41 repartits en 10 municipis: Vilassar de Mar, Mataró, Argentona, Santa Susanna, Caldes d’Estrac, Malgrat de Mar, Sant Vicenç de Montalt, Premià de Dalt, Calella i El Masnou. Al costat de cada element s’ha instal·lat un faristol identificatiu amb l’explicació del paper que va jugar durant el conflicte i 2 codis QR que permeten accedir al mapa de localitzacions i a la informació complementària.

A la jornada del dia 24 es van descobrir concretament una bona part dels faristols del tercer itinerari, als municipis de Caldes d’Estrac i Sant Vicenç de Montalt, poblacions on l’any 1937 i 1938 es van instal·lar els consolats i ambaixades que es van traslladar des de Barcelona per evitar els bombardejos de l’aviació franquista. En aquests pobles la tra­dició de l’esti­ueig havia trans­for­mat el pai­satge urbà amb la cons­trucció de grans fin­ques i edi­fi­cis sin­gu­lars, que llavors foren  ocupades pels cossos diplomàtics acreditats davant la II República. En con­cret, hi ha constància que es van ins­tal·lar al Maresme delega­ci­ons de Xile, Tur­quia, Mèxic, Suècia, els Estats Units, el Regne Unit, Panamà, el Para­guai, Suïssa, França, els Països Bai­xos, Txe­cos­lovàquia, el Bra­sil, Noru­ega, l’Argen­tina, Bèlgica, l’antiga Iugoslàvia, Bulgària, Costa Rica i Bolívia. Algunes de les cases (una desena) han estat senyalitzades amb plafons explicatius del Memorial Democràtic, que van ser inau­gu­rats amb la presència de mem­bres de dife­rents cos­sos con­su­lars, alcaldes i regidors de la comarca i membres del Consell Comarcal, sota la presidència de les conselleres de Justícia i d’Exteriors del govern de la Gene­ra­li­tat. La Diputació de Barcelona, que ha subvencionat l’acte d’inauguració, també fou present mitjançant el director del programa de Memòria democràtica.

Per a més informació:

Espai web propi creat pel Consorci de Turisme Costa de Barcelona Maresme.

Mapeig de la Guerra Civil al Maresme