16/11/2023 19:12 h.

El mestre que va prometre el mar

El Museu Marítim publica la exposició virtual en 3D

El Museu Marítim de Barcelona, consorci participat per la Diputació de Barcelona, ha posat a disposició del públic, mitjançant el seu web, el recorregut virtual en 3D per la Exposició "ANTONI BENAIGES, EL MESTRE QUE VA PROMETRE EL MAR”. L'exposició, organitzada pel Museu en col·laboració amb el Memorial Democràtic de Catalunya i comissariada pel fotògraf i documentalista Sergi Bernal, va gaudir d’un notable èxit de públic els anys 2018 i 2019, quan va ser exhibida.

Antoni Benaiges era un mestre republicà de Mont-roig del Camp que seguia les tècniques pedagògiques de Célestin Freinet. Com a mestre, la II República el va destinar a un petit poble de Burgos, Bañuelos de Bureba. La seva metodologia didàctica de treball consistia a editar a l’escola unes petites publicacions o 'quaderns' a partir dels dibuixos i els textos lliures que feien els nens i nenes, i que eren un reflex de la seva manera de viure i d’entendre el món. La impremta, així com els quaderns, passaven a tenir un paper essencial a l’aula com a instruments que permetien materialitzar, copsar, veure i tocar tot el que s’aprenia. La mostra del museu va exposar alguns d’aquests quaderns.

Ben aviat les pràctiques educatives de Benaiges van entrar en conflicte amb algunes famílies i els poders fàctics locals. Els nens i nenes de Bañuelos no havien vist mai el mar i el gener de 1936 el mestre els va animar a imaginar-lo i a descriure’l. El resultat va ser el quadern “El mar. Visión de unos niños que no lo han visto nunca”. A més, el mestre va prometre als nens i nenes que a l'estiu anirien a veure el mar i els convidà a la seva casa familiar.  Però el 19 de juliol d'aquell any, mentre preparava el viatge dels seus alumnes cap a Mont-roig, va ser detingut, torturat i executat pels rebels franquistes.

Aquella exposició va retre homenatge a la comunitat de mestres de la República i al llibret que un dia, els infants d'una escola de Castella, van escriure tot imaginant-se el mar.

Precisament, en aquest mes de novembre de 2023, s’ha estrenat a les pantalles comercials la pel·lícula “El maestro que prometió el mar”, dirigida per Patricia Font i interpretada per Enric Auquer, Laia Costa, Luisa Gavasa, Ramón Agirre i Milo Taboada, i que explica aquesta bonica, i  a la vegada terrible, història.

Més informació sobre la expo virtual a Antoni Benaiges, el mestre que va prometre el mar - Museu Marítim Barcelona (mmb.cat)

Accés a la visita virtual a l'exposició

També podeu veure el tràiler oficial de la pel·lícula