11/06/2021 07:54 h.

Homenatge a les germanes Masachs

Barberà del Vallès homenatja, amb la participació de la diputada Pilar Diaz, les germanes Masachs, assassinades pels nazis el 1944.

L’Ajuntament de Barberà del Vallès va inaugurar el 10 de juny els Jardins de les germanes Masachs, les berberenques Emília i Angelina Masachs Borruell, que van morir a l’edat d’11 i 7 anys a Oradour-sur-Glane (França), poble que va ser arrasat per les tropes nazis el 10 de juny de 1944 per una unitat nazi de les SS, i que va comportar la pràctica aniquilació de tota la població (643 assassinats). L’acte va coincidir amb el 77 aniversari d’aquella massacre.

Com a represàlia de determinats fets de la resistència a la zona, una companyia de la Divisió SS Das Reich del Waffen-SS del III Reich va atacar el 10 de juny de 1944, pocs dies després del desembarcament de les tropes aliades a Normandia, el poble d’Oradour-Sur-Glane, una poble pacífic i indefens del Llemosí (Dep. Hautte Vienne) que no tenia cap valor estratègic o militar, i van aniquilar a tota la població civil.

El balanç fou de 643 persones assassinades: 190 homes afusellats i 246 dones i 207 nens metrallats i cremats a l’església; 19 de les víctimes eren espanyoles, refugiats i exiliats a França, que van deixar Espanya el 1939 amb la victòria del franquisme. D’altra banda, les tropes van destruir i cremar la majoria dels edificis del poble, de manera que aquest va quedar completament arrasat i en ruïnes (aquest fet es va donar per que les tropes van tornar l’endemà i van intentar amagar les proves enterrant en part a les víctimes i incendiant el poble). Només es van salvar uns pocs supervivents, dones i nens que es van escapar, i que van poder explicar els fets, i els pocs veïns que aquell dia no estaven al poble.

El professor David Ferrer, de l’Institut La Romànica de Barberà, va documentar la trajectòria de les víctimes espanyoles, i especialment Emília i Angelina Masachs Borruell, que van viure la seva infància entre Sabadell i Barberà, i que van morir a l’edat d’11 i 7 anys a Oradour.

Els pares de les nenes van sobreviure (no estaven al poble; treballaven fora). Passada la guerra, van tenir mes fills. Una filla, germana petita de les nenes assassinades, viu encara, a Sabadell, i va participar a l’acte.

Davant aquesta data terrible de la història democràtica, Barberà del Vallès ha volgut retre homenatge a les persones que van ser assassinades, ara farà 77 anys, en aquests episodis foscos de la nostra història mundial i especialment a les germanes Masachs, veïnes de Barberà.

A l’acte d'homenatge i record, en el qual es va inaugurar el "Jardí de les germanes Emília i Angelina Masachs i Borruel" i es va descobrir el monòlit amb la figura de les dues nenes, hi van participar l'alcalde de Barberà del Vallès, Xavier Garcés Trillo, la consellera de Justícia de la Generalitat de Catalunya, Lourdes Ciuró i Buldó, i la diputada adjunta a l'Àrea de Presidència i delegada a les Relacions Internacionals de la Diputació de Barcelona,  Pilar Diaz Romero. També hi va intervenir David Ferrer Revull, que va contextualitzar el marc històric. Assistiren també representants del Consulat de França.

La diputada adjunta a Presidència de la Diputació va mostrar-se colpida pel patiment de la família Masachs, va encoratjar la societat en mostrar el seu rebuig a la intolerància, ara que rebrota l'extremisme, i va posar a disposició dels municipis els serveis de la Diputació en la recuperació de la memòria històrica.

Enllaç al web municipal

Més informació:

Entrevista amb l’autor del llibre David Ferrer 21.9.2020

En record de les germanes Masachs… 74 anys després

Article : David Ferrer Revull (2019-20)    revull@hotmail.com   L’Emília i l’Angelina Masachs Borruel, víctimes sabadellenques a la massacre nazi d’Orador de Glana. Revista ARRAONA NÚM. 38 / 2019-20. Museu d’Història de Sabadell