13/11/2023 18:24 h.

Homenatge a Rosa Toran , historiadora i lluitadora antifeixista

Emotiu acte al Masnou, en motiu del seu decés el passat 30 de juny

Rosa Toran Belver, brillant professora i historiadora, nascuda a Manresa el 1947, ens va deixar prematurament el passat 30 de juny de 2023. El passat 11 de novembre de 2023, en un acte organitzat per l’ajuntament del Masnou i per l’Amical de Mauthausen, les institucions i els seus amics i familiars li van retre un merescudíssim homenatge a la seva ciutat d’acollida, El Masnou, on va exercir de professora d’institut i on va viure la major part de la seva vida, compartint amb els seus veïns projectes comunitaris i de vida. Rosa Toran no era una historiadora corrent. Neta d’un deportat al camp nazi a Mauthaussen, la Rosa es va involucrar en la recuperació de la memòria democràtica dels vençuts i en el combat antifeixista per la no repetició de la barbàrie nazi i franquista, mitjançant la seva estimada associació Amical de Mauthaussen, que ella va presidir entre 2006 y 2013. Amb posterioritat, ha estat una de les persones més actives de l’associació en activitats de recerca i de reparació. Ha publicat nombrosos llibres i articles sobre els repressaliats pel franquisme, i especialment sobre els deportats als camps nazis. Durant la seva vida, des dels instituts on ha impartit docència, a l'Hospitalet de Llobregat, El Masnou, Badia del Vallès, Sant Adrià del Besòs i Vilassar de Mar, va esperonar i motivar centenars d’alumnes a ser conscients de la necessitat de fer front el feixisme i a fer recerca per conèixer la trajectòria dels combatents antifranquistes. En l’emotiu acte de record celebrat al Masnou, amb la sala Iago Pericot de Ca n’Humet plena de gom a gom, i amb els bells acords de melodies resistents interpretades pel Quartet Brossa, tot el seu entorn va tenir l’oportunitat de glossar la seva figura amb orgull i passió: companyes de docència i de recerca, amics del Masnou, el president de l’Amical, l’alcalde, el director del Memorial Democràtic, així com els seus fills. Rosa, sempre et recordarem i seguirem el teu exemple.

Per consultar la notícia

Enllaç al Butlletí Mai Mes num. 72 de l’Amical de Mauthausen, dedicat a Rosa Toran