27/02/2024 13:50 h.

Inaugurat el Parc de la Memòria d’Olesa de Montserrat

El Cementiri Vell ha estat convertit en un parc urbà dedicat a les víctimes de la Guerra Civil i el franquisme

Olesa de Montserrat disposa d’un nou espai públic dedicat a la memòria de les víctimes de la Guerra Civil i dels represaliats del franquisme. El 24 de febrer passat es va inaugurar el Parc de la Memòria, ubicat al Cementiri Vell, un espai obert en el qual s’han conservat elements emblemàtics de l’antic cementiri: la porta d’entrada, un panteó familiar, un monument funerari, l’antiga capella i una filera de nínxols, denominada Mur de la Memòria, que ha estat objecte d’una intervenció a càrrec de l’artista muralista Roc Blackblock. Aquest mur ret homenatge als cinc olesans i abrerencs assassinats el 1939, pocs dies després que els franquistes ocupessin la vila, que foren enterrats en una fossa comuna al cementiri i que, malgrat els esforços (excavacions el 2004 i el 2012), no s’ha pogut localitzar. L’espai disposa d’un faristol del Memorial Democràtic de la Generalitat que explica els fets. El plafó també dona a conèixer l’existència d’una fossa que hi ha dins la capella, on foren enterrats diversos veïns assassinats el 1936 per patrulles incontrolades. Un dels projectes de l’Ajuntament és rehabilitar aquesta capella com a espai de memòria.

L’acte d’inauguració va consistir en un concert instrumental de peces musicals de l’època a càrrec del grup La Febre i en els parlaments del regidor de Memòria Històrica, Xavier Rota; de la consellera de Cultura i Memòria Democràtica del Consell Comarcal del Baix Llobregat, Lídia Muñoz; de l’alcalde d’Abrera i diputat de Memòria Democràtica de la Diputació de Barcelona, Jesús Naharro; del director del Memorial Democràtic de la Generalitat de Calalunya, Jordi Font, i de l’alcalde d’Olesa, Jordi Parent.

En acabar els parlaments, les autoritats i representants dels familiars dels cinc represaliats esmentats van fer una ofrena floral, mentre es llegien les poques dades que se’n coneixen.