04/12/2023 16:23 h.

L’exposició “Primera República, 150 anys després” es presenta a la UPF

Es tracta d’una exposició itinerant que s’ofereix als ajuntaments en el marc del Catàleg 2024

L’exposició itinerant "Primera República, 150 anys després", produïda per la Diputació de Barcelona per iniciativa del seu programa de Memòria Democràtica (Àrea de Presidència), comença la seva singladura pel territori. Ha estat impulsada conjuntament amb la Universitat Pompeu Fabra (UPF) a través del Grup de Recerca, Nacions i Sobiranies (GRENS) del Departament d’Humanitats, que n’ha assumit la supervisió científica.

L’objectiu de la mostra és commemorar el 150 aniversari de la Primera República espanyola i difondre a tota la societat el coneixement d’aquell important episodi històric.

El passat 1 de desembre de 2023 va tenir lloc a la planta baixa de l’edifici Jaume I del campus universitari de la Ciutadella de la UPF (c/ Ramon Trias Fargas, 25-27 de Barcelona), al distribuïdor de les aules 20.047-20.049, l’estrena de la mostra, on es podrà visitar fins al 19 de gener de 2024. A l’acte hi van intervenir Josep Pich, catedràtic d’Història Contemporània de la UPF i coordinador del GRENS, i F. Xavier Menéndez, director del Programa de Memòria democràtica de la Diputació de Barcelona, ambdós comissaris de l’exposició.

La Primera República va ser el règim polític vigent a Espanya entre l’11 de febrer de 1873 i el 29 de desembre de 1874. Fou la darrera revolució democràtica europea del segle XIX. D’altra banda, fou el període contemporani en què els catalans han tingut més rellevància en la política espanyola. La Primera República va ser efímera i convulsa, però fou l’embrió dels projectes que es concretaran en la Segona República, el 1931. L'exposició posa l’èmfasi en l’impacte de la I República a Catalunya i en els fets ocorreguts al nostre territori. També en el lideratge que els republicans federals catalans exerciren a Espanya i en el paper cabdal que va desenvolupar la Diputació de Barcelona en els intents de crear un estat federat català dins la República federal espanyola.

La mostra està formada per 12 plafons de molt fàcil muntatge i transport, amb un sistema de rollers de tela tensats amb bastidors de plàstic, que ofereix una gran estabilitat i una versatilitat en quan a espais d’exhibició, ja que permet la seva instal·lació en qualsevol equipament municipal en un espai reduït. Aquesta exposició formarà part, com a recurs material, de la oferta de recursos del Catàleg de Serveis 2024 de la Diputació de Barcelona, a partir del 28 de desembre de 2023. A partir d’aquesta data els ajuntaments podran sol·licitar a la Diputació aquesta mostra, sense cap cost econòmic per a ells. L’objectiu es que els ajuntaments programin l’exposició i aprofitin per organitzar activitats complementàries, com conferències, o ampliacions de la temàtica a nivell local. La itinerància anirà a càrrec de l’Associació cultural Tot Història.

Enllaç a la nota de premsa

Enllaç al web de l’exposició