03/06/2024 13:43 h.

Nova edició del festival Solidarity Park a Malgrat de Mar

Se celebra anualment per retre homenatge als brigadistes internacionals

Del 30 de maig al 2 de juny de 2024 ha tingut lloc a Malgrat de Mar i en altres poblacions una nova edició del festival Solidarity Park, organitzat per l’Associació Solidarity Park. Aquest esdeveniment compta amb la participació de l’Amical de les Brigades Internacionals i amb el suport de l’Ajuntament de Malgrat de Mar (principalment del seu arxiu municipal) i el Programa de memòria democràtica de la Diputació de Barcelona (línia de subvencions a entitats memorialistes 2024).

El festival rememora els fets que van tenir lloc fa 87 anys, el 30 de maig de 1937, davant de la costa de Mal­grat de Mar: el vai­xell Ciu­dad de Bar­ce­lona va ser tor­pe­di­nat i enfonsat pel sub­marí General Sanjurjo, cedit per l’Armada italiana a l’exèrcit franquista. Hi viat­ja­ven uns 240 voluntaris de dife­rents naci­o­na­li­tats que anaven a Barcelona per incorporar-se a les Bri­ga­des Internacionals. Una cin­quan­tena va morir. Els pescadors i veïns de Malgrat i d’altres municipis van par­ti­ci­par acti­va­ment en el res­cat dels ferits i supervivents.

Per commemorar aquells fets va néixer Soli­da­rity Park, un pro­jecte impul­sat, entre altres, per la historiadora que ha fet la recerca sobre els fets, Sònia Garan­gou, i per l’artista anglès Rob Mac­Do­nald, que va proposar erigir un monument. El 2012 es va inaugurar a la platja de Malgrat, amb la presència de fami­li­ars d’aquells sol­dats, el monument commemoratiu en memòria d’aquells valents antifeixistes i la gesta del seu rescat, que va evidenciar la gran solidaritat dels habitants de Malgrat. El monument és obra de Rob MacDonald, i cada any s’enriqueix amb la participació dels alum­nes dels instituts mitjançant un con­curs en què dissenyen les imat­ges que s’inte­gra­ran en els ulls de bou en blanc que encara que­den per omplir en el monu­ment i que poste­ri­or­ment escul­peix Mac­Do­nald. El 2 de juny es van inaugurar sis ulls de bou nous.

El fes­ti­val acull exposicions, concerts (grups corals i cantautors), presentacions de llibres, taules rodones i conferències.

D’altra banda, el mateix 2 de juny es va inaugurar davant de l’estació de tren el mural de grans dimen­si­ons fet per l’artista Roc Black­block en record del Ciu­dad de Bar­ce­lona.  El mural ha estat impulsat per l’Ajuntament amb el suport de la Diputació de Barcelona (recurs de memòria democràtica del Catàleg 2024). L’acte, malgrat la pluja, va comptar amb la participació del mateix artista, del director del Programa de memòria democràtica de la Diputació de Barcelona, F. Xavier Menéndez, i de l’alcaldessa de Malgrat de Mar, Sònia Viñolas.