01/02/2024 12:41 h.

Recreació històrica a Masquefa

L'ajuntament organitza una recreació de l'ocupació de l'any 1939

En el marc de la commemoració de l’entrada de les tropes franquistes als pobles i ciutats de Catalunya el gener de 1939, l’Ajuntament de Masquefa ha organitzat diversos actes amb el títol «Masquefa ocupada. 85è aniversari del final de la Guerra Civil a Masquefa».

Els actes van tenir lloc el 27 de gener de 2024. Al matí es van oferir tres visites teatralitzades, i a la tarda es va fer al carrer Major i a la plaça de Josep Maria Vila una representació per recrear la darrera resistència i l’ocupació franquista de Masquefa, d’una manera certament original. Més d’un centenar de recreadors de 18 grups de reconstrucció històrica arribats de tot Espanya —voluntaris amb uniformes i estris d’època que recreen escenes de la Guerra Civil, amb molt rigor històric— escenificaren l’avanç de les tropes franquistes pel carrer Major, el 23 de gener de 1939, en ruta cap a Barcelona, i la resistència de les tropes republicanes que van plantar cara a la columna invasora. Així, voluntaris caracteritzats com a soldats dels dos bàndols simulen al carrer un combat que —aquí la història no ens permet opcions més agraïdes— acaba amb la retirada dels combatents lleials a la República i amb l’ocupació del poble per part dels franquistes. Aquesta activitat —amb els grups de recreació històrica— és una opció per divulgar i donar a conèixer els fets de la memòria democràtica a la ciutadania d’una manera atractiva i planera, que certament és efectiva.

L’acte va comptar amb la presència del diputat delegat de Memòria Democràtica de la Diputació de Barcelona, Jesús Naharro, que, juntament amb l’alcalde de Masquefa, Roger Vázquez, es va adreçar als voluntaris i al nombrós públic assistent.

Per a més informació: Vídeo (Canal Taronja Anoia)