10/07/2023 08:48 h.

Torrelles de Foix vol dignificar la fossa del cementiri

Hi romanen 4 soldats republicans desconeguts abatuts el gener de 1939

La Diputació de Barcelona, mitjançant el seu responsable de memòria democràtica, F. Xavier Menéndez, ha volgut conèixer in situ el projecte municipal de dignificació de la fossa comuna de la guerra civil que hi ha al cementiri municipal, on es van inhumar 4 soldats republicans no identificats que els veïns de la població van trobar abandonats pels voltants del poble i que van morir a causa dels combats i dels bombardejos que hi va haver al terme quan les tropes franquistes van ocupar la població el dia 22 de gener de 1939.  La visita va tenir lloc el 6 de juliol de 2023, i en el transcurs de la qual, el regidor de Patrimoni històric del municipi, Albert Parellada Guixens, va manifestar la voluntat de l’ajuntament de dignificar l’indret amb una nova placa memorativa i un plafó explicatiu. Per la seva part, la Diputació de Barcelona va informar el regidor de les diferents vies de col·laboració que ofereixen les administracions, com la Generalitat o la pròpia Diputació, per tal de poder dur a terme el projecte. D’altra banda, l’ajuntament celebra cada mes de gener un acte d’homenatge a totes les víctimes de la guerra civil i del franquisme, i en especial, en record dels quatre soldats esmentats i de veí de Torrelles  Josep Raventós, deportat el 1940 a Mauthausen i assassinat el 1941 a Gusen.  Aquest veí disposa d’una llamborda Stolpersreine davant el domicili on va viure. L’ajuntament també ha documentat set represaliats pel franquisme, dos d’ells afusellats, i la resta, condemnats a llargues penes de presó. Van ser objecte de reparació jurídica el 22 de gener de 2021 en rebre els seus familiars els corresponents certificats de reparació i nul·litat de les sentències expedits per la Generalitat en el marc de la corresponent llei catalana de 2017.