AIS Can Vila

AIS Can Vila

Municipi: Mollet del Vallès

Ens impulsor: L’ens que l’impulsa és l’Escola Municipal d’Educació Especial Can Vila. Té un conveni amb el CSMIJ de Mollet del Vallès.

Contacte: canvila@molletvalles.cat


Descarrega fitxa

 

Les aules integrals de suport (AIS) són espais educatius i terapèutics singulars que tenen com a objectiu proporcionar, temporalment, una atenció integral i intensiva a nens i joves amb necessitats educatives especials associades a trastorns mentals greus. L’alumnat  necessita suport per assolir l’equilibri i el benestar personal suficient per tornar als contextos escolars ordinaris.

L’AIS Can Vila atén onze alumnes, sis de primària i cinc de secundària, d’onze centres educatius diferents. Els participants reparteixen la setmana escolar entre les seves escoles i l’AIS, en diferents modalitats, entre un dia i quatre.

Objectius

L’objectiu de l’AIS és que cada alumne pugui fer un treball personal que comenci per identificar i interioritzar les seves dificultats. 

Un segon objectiu a assolir, una vegada identificades les dificultats, és com controlar-les i quins recursos i mecanismes, propis o externs, pot posar en joc cadascú per autoregular la conducta.

El pas següent és poder generalitzar aquesta autoregulació en l’entorn ordinari, no només en l’espai AIS, per assolir l’objectiu de retorn a l’entorn ordinari.

Persones destinatàries

Està adreçat a nens/nes i joves amb necessitats educatives especials associades a trastorns mentals greus que necessiten suport per poder assolir l’equilibri i el benestar personal suficient per conviure i aprendre en l’entorn escolar.

Metodologia

Es treballa en grups reduïts, de quatre o cinc alumnes, amb dos professionals a l’aula.

L’equip de treball és pluridisciplinar, i està format per mestres, pedagogs/es, educadors/es, una psicòloga CSMIJ i una psicopedagoga, que reflexionen sobre la situació de cada alumne.

Es duen a terme coordinacions de seguiment del suport, perquè cada alumne estigui vinculat al seu centre. És important acordar un pla individualitzat per concretar que farà al centre i què ha de fer l’AIS perquè la pèrdua de continguts curriculars sigui mínima. S’acorden, a més, uns criteris de retorn consensuats sobre quins aspectes ha de millorar l’alumnat, de quin recursos s’ha d’empoderar per retornar al seu entorn habitual d’aprenentatge. Aquests criteris es concreten a l’inici de curs i es valorem al final.

Es fan diferents coordinacions entre els centres. En una de les coordinacions es convoca altres agents que incideixen en l’alumnat, com ara els serveis socials, un psiquiatre o un psicòleg i agents de lleure, per compartir la mirada i consensuar la intervenció amb el màxim d’àmbits possible, fet fonamental per al progrés de l’alumnat.

A més de les reunions individuals amb les famílies, també hi ha un grup de suport terapèutic familiar.

Fases

L’experiència es va iniciar com a unitat terapèutica educativa (UTE) el curs 2013-14. El curs 2015-16 es va convertir en una aula integral de suport (AIS) i es va consolidar com un recurs temporal i de retorn. També es va concretar millor el procés de derivació i la tipologia d’alumnat.

Recursos humans

Els responsables del projecte són la directora de centres de l’IMSD i el director de l’EMEE Can Vila.

Hi participen mestres i dos educadors, una psicòloga professional del CSMIJ i la psicopedagoga de Can Vila. L’equip de l’AIS pertany al claustre de Can Vila.

Recursos materials i espais

Es fan servir les aules d'un antic parvulari situat en un barri de Mollet del Vallès.

Cost i fonts de finançament

Cost: 300.000€

Els fons els aporten l’Ajuntament de Mollet i els departaments d’Ensenyament i Sanitat.

Punts forts

És un bon recurs per a la inclusió perquè es fa una feina integral. Les escoles manifesten la satisfacció en les coordinacions, i la relació i la comunicació amb els tutors/res és un suport molt valorat. Es fa un bon seguiment de la família i un treball conjunt amb salut mental (CSMIJ), que és un pilar fonamental.

Punts de millora

L’alumnat, a vegades, arriba en un punt molt cronificat del trastorn, i això fa més difícil la intervenció amb un bon retorn al centre escolar. Caldria millorar l’horari, per afavorir l’atenció de l’alumnat de secundària, sobretot. Hi ha també una certa dificultat en la programació d’activitats externes diversificades.