Art i escola

Art i escola

Municipi:

Sant Quirze del Vallès

Ens impulsor: CFA Municipal l’Olivera i l’Ajuntament de Sant Quirze del Vallès i l’ICE. També hi participen la resta de centres del municipi, de tots els nivells educatius.

Contacte: eadults@santquirzevalles.cat

Més informació de l'experiència


Descarrega fitxa

 

El projecte Art i Escola introdueix l’art a l’educació de persones adultes a partir del coneixement d’un alumne artista de l’escola. És un projecte transversal on participa gairebé tot l’alumnat, i permet ensenyar a mirar, conèixer, interpretar i estimar l’art.

S’escull un alumne i se l’empodera perquè es conegui i es treballa la seva obra durant els dos mesos en què s’exposa la seva obra, amb la qual interacciona l’alumnat.

Objectius

  1. Introduir l’art en l’educació a partir del coneixement d’un artista i alumne del centre.
  2. Treballar la competència emocional.
  3. Empoderar l’alumne artista perquè treballi les competències d’organització, expressió oral, gestió i producció que haurà de fer servir per exhibir la seva obra.
  4. Contribuir a fer significatius els aprenentatges, perquè s’aprèn millor el que emociona.

Persones destinatàries

L’alumnat del centre i qualsevol persona que hi vulgui participar.

Metodologia

Es fa servir una metodologia activa i interdisciplinar. Es parteix de la participació de l’alumnat del centre i es converteix en una exposició viva, on cada persona aporta la seva visió, emoció o descripció del que veu, del que sent i del que pensa.

Fases

Al començament de curs el claustre decideix qui serà l’artista escollit, i a l’octubre se li demana si vol comptar amb la col·laboració d’un altre alumne perquè faci de comissari de l’exposició. Es crea un equip de tres membres, l’artista, el comissari i una professora encarregada del projecte, que estableixen el calendari. A continuació se selecciona l’obra de l’artista, se li demana una biografia per treballar-la, es fa el cartell, les invitacions i el díptic de l’exposició. El primer pas és conèixer l’obra de l’artista i seleccionar una mostra amb una temàtica concreta segons la disciplina artística.

Al febrer l’alumnat fa una entrevista a l’artista, que es publicarà a la revista anual de Sant Jordi, juntament amb la reproducció d’una obra a la portada.. El comissari fa un pressupost de la mostra i es planifica el muntatge.

A finals de març o principis d’abril s’inaugura l’exposició al vestíbul del centre i a la segona planta. L’acte s’emmarca en la setmana cultural, durant la qual l’artista fa un taller per explicar la seva obra i la tècnica que ha fet servir.

Al costat de cada obra es penja un quadern perquè els visitants de l’exposició apuntin les seves opinions i impressions.

En un lloc estratègic es dissenya el Racó de l’artista, obert durant un any, que conté una obra i la biografia de l’artista.

A l’abril i maig es treballa a tots els grups la lectura de la imatge i la creació literària, inspirades en l’obra de l’artista. En els nivells més baixos es treballen cal·ligrames.

Al maig es fa una exposició conjunta i de cloenda de totes les escoles que hi han participat.

Al juny, l’artista deixa al centre una obra d’art perpètua com a record del seu pas pel projecte.

Recursos humans

El responsable del projecte és un membre del claustre. Hi participen l’artista, el comissari de l’exposició, el professor responsable i tot l’alumnat.

Recursos materials i espais

Els materials són els que té el centre, com ara paper, fotocòpies, fils de niló o pintures. Es compra el que cal per donar rellevància a l’obra i mostrar-la amb l’estètica adient. Els espais que es fan servir són els del centre educatiu.

Cost i fonts de finançament

Cost: entre 400 i 500 euros, finançats per l'Ajuntament de Sant Quirze del Vallès.

Punts forts

  • Ofereix una oportunitat única per desenvolupar sensibilitats i habilitats de pensament i per ensenyar a mirar, conèixer, interpretar i estimar l’art.
  • Fa augmentar les competències no concretades en el currículum d’educació d’adults.
  • Converteix l’escola en una galeria d’art.
  • Permet el contacte directe amb l’artista, que és un alumne de l’escola.
  • Facilita l’expressió oral i escrita de les emocions i les sensacions.