L’educació 360 en un municipi de 3.500 habitants

Contacte: castellbell@diba.cat

Més informació de l'experiència

Descarrega fitxa

És un projecte educatiu municipal que connecta tots els projectes, agents socials i recursos educatius locals i crea una estructura de coordinació estable que facilita l’abordatge transversal de les actuacions i la participació activa de la ciutadania.

La finalitat primordial és educar des de la participació en els processos d’aprenentatge, convertint-los en processos més creatius, però també educar des de la governança en la presa de decisions sobre el model educatiu.

1. Proposar una estructura de coordinació estable, amb lògica d’Educació 360.
  2. Fer accessibles els recursos educatius a la població inclosa en la franja d’edat d’educació obligatòria.
  3. Pal·liar el greuge de l’horari associat a l’aplicació de la jornada compactada a l’escola i a l’institut amb la creació d'una proposta d’extraescolars, i promoure la participació de les famílies en espais de decisió que aborden actuacions educatives.
  4. Connectar diferents actuacions municipals adreçades als joves de 14 a 16 anys, per decisió del grup de coordinació tècnica.

Persones destinatàries

Tot l’alumnat del municipi, sobretots els joves amb una situació socioeconòmica desafavorida.

Metodologia

La metodologia és participativa en relació amb la presa de decisions sobre la focalització i els eixos del projecte, i innovadora pel que fa a la proposta d’activitats extraescolars, que combina actuacions a dins i a fora d’aules, en els eixos de l’educació artística, física i emocional.

Fases

S’estructura a partir de quatre fases de treball:

1. Coneixement de l’estat de l’educació al municipi.
  2. Planificació de decisions estratègiques per diferenciar els espais de governança amb els formatius.
  3. Creació d’un espai de governança 360 transversal a l’Ajuntament.
  4. Planificació de la primera actuació coordinada de la comissió focalitzada en la detecció de les necessitats dels joves per ajustar-ne l’oferta educativa.

Recursos humans

El responsable del projecte és la Regidoria d’Educació, i hi participen dotze tècnics municipals, tres centres escolars, dotze entitats i set equipaments.

L’equip el lidera la regidoria d’educació, que a través de la seva tècnica municipal convoca i impulsa el Consell Escolar Municipal.

Recursos materials i espais

Es disposa dels recursos dels centres educatius i cívics del municipi.

Cost i fonts de finançament

Cost: 30.000 euros.

Els fons els aproten l’Ajuntament de Castellbell i el Vilar, la Diputació de Barcelona i les famílies.

S’ha aconseguit posar en marxa la Comissió Tècnica Municipal d’Educació 360. Des d’aquest espai s’ha planificat una primera acció coordinada per conèixer les necessitats i els desitjos dels joves del municipi.

També s’han ampliat les funcions del primitiu Consell Escolar Municipal amb noves comissions, com la d’Educació 360 i la de mobilitat-camí escolar, fins al punt que s’ha convertit en Consell Educatiu Municipal. Des d’aquest espai de governança s’han iniciat diferents actuacions:

1. Per mitjà de la comissió de mobilitat s’ha iniciat un camí escolar. Se l’ha relacionat amb la promoció d’hàbits saludables i alternatius al trànsit rodat.
  2. S’han impulsat diferents formacions educatives relacionades amb temàtiques d’interès general: perspectiva de gènere, sostenibilitat, consum responsable, convivència o participació.
  3. S’han dut a terme activitats formatives dirigides per famílies, que s’han convertit en agents node.

Punts forts

• L’oferta de nous espais de formació.
  • L’impuls del transport escolar.
  • La transformació del Consell d’Educació Municipal en el Consell Municipal d’Educació.
  • La participació dels pares i mares de l’àmbit artesanal en la formació dels tallers.
  • La creació d’una comissió tècnica municipal d’Educació 360.

Punts de millora

• L’obtenció d’un acord entre les diferents formacions polítiques per implementar una estratègia d’educació 360 al municipi.
  • La potenciació de la implicació familiar en les qüestions educatives.
  • La consolidació de la comissió tècnica municipal de treball transversal en Educació 360.
  • L’impuls de projectes transformadors per superar la dificultat de mobilitat al municipi.
  • El creixement del sentiment de pertinença i estima al territori.