Programa Garraf Singulars 2020 - Sant Pere de Ribes

Contacte: ocupacio@santperederibes.cat

Més informació de l'experiència

Descarrega fitxa

El Programa Garraf Singulars 2020 s’emmarca dins la proposta dels programes de Garantia Juvenil del SOC i dona continuïtat a altres edicions que s’han desenvolupat amb anterioritat amb la mateixa organització comarcal. És un projecte molt global i integral on es fa orientació, formació i pràctiques adaptades a les necessitats dels joves. L’objectiu principal és la reinserció dels joves en el sistema educatiu o inserció laboral a través de formació ocupacional a mida.

Objectius

Els objectius són recuperar l’autoestima i la motivació dels joves amb experiències educatives complicades, millorar l’ocupabilitat dels joves, contribuir a cobrir la demanda del mercat de treball del territori i afavorir la reinserció acadèmica dels joves.

Persones destinatàries

Joves de 16 a 29, preferentment sense formació o situació d’AEP.

Metodologia

La metodologia del programa inclou la realització de tutories individuals i grupals per a l’orientació i adquisició de competències transversals, classes teòriques i pràctiques per a l’adquisició dels continguts formatius, i visites i sortides a l’entorn productiu o la realització d’activitats de voluntariat social.

S’aposta per la formació en grups reduïts i el seguiment individualitzat per la personalització dels itineraris. A més, es faciliten pràctiques no laborals i optatives per afavorir la formació en entorns reals de treball.

Fases

El programa s’implementa de setembre del 2020 a juliol del 2021.

Entre setembre i novembre s’inicia la primera fase, de difusió i captació. Es fan unes sessions d’orientació inicial amb els joves interessants per conèixer els seus interessos i derivar-los cap a les formacions més adients que ofereix el programa en tots els territoris.

Un cop conformats els grups, s’inicia la fase d’acompanyament i orientació individualitzada i grupal, que continuarà en paral·lela a la formació i fins al final del programa.

Entre desembre i abril es du a terme la tercera fase, la de formació teòrica i pràctica.

En acabar, durant els mesos de març a juliol, es realitzen les visites a l’entorn productiu i les activitats de voluntariat social. El jove que vulgui pot realitzar les pràctiques no laborals amb un màxim de 80 hores.

Recursos humans

Un orientador per cada quinze joves, dos prospectors d’empreses per a tot el programa, un coordinador i una administrativa, a més de formadors del contingut dels cursos.

Recursos materials i espais

Es compra el material i les eines necessaris per a cadascuna de les formacions. S’utilitzen aules estàndard situades a l’espai municipal Aulari Blanc, emprat com a centre de formació.

Cost i fonts de finançament

Cost: 668.201,56 €

El Servei d’Ocupació de Catalunya finança el programa. La subvenció es rep a nivell comarcal per al programa, i els fons es divideixen per entitats en funció de l'atorgament.

Punts forts

• L’alt interès de les empreses a rebre estudiants en pràctiques i el retorn positiu de l’experiència.
  • La tasca de la figura del tutor-orientador, que facilita el vincle pel suport i l’acompanyament personalitzat.
  • Les visites a l’entorn productiu per conèixer de primer mà els diversos perfils i entorns laborals a què poden accedir des d’una mateixa formació.
  • Els aprenentatges derivats de les activitats socials.

Punts de millora

• Depenent del sector, pot costar trobar empreses de pràctiques, per exemple, en el cas de la reparació de vehicles de mobilitat personal, per la poca trajectòria que tenen aquestes empreses.
  • La burocràcia del programa que condiciona la seva flexibilitat i exigeix moltes tasques de gestió i seguiment.
  • La condició del programa de poder accedir a participar del programa fins al mes de maig, que afecta negativament la dinàmica del grup si entren a fer formació quan ja està bastant avançada.