Projecte M’activo

Projecte M’activo

Municipi: Castellar del Vallès

Ens impulsor: Ajuntament de Castellar del Vallès

Contacte: educacio@castellarvalles.cat

Més informació de l'experiència


Descarrega fitxa

 

M’activo sorgeix a partir d’altres projectes anteriors, i manté una visió global i integral dels joves. L’any 2004 s’inicien els antecedents del projecte a demanda dels centres educatius, que es consolida com a UEC. La proposta s’adapta per seguir oferint noves oportunitats educatives als joves del municipi.

És un projecte que persegueix l’acreditació i la continuïtat educativa del jovent que hi participa.

Objectius

Planteja reduir l'abandonament dels estudis i incrementar el nombre d'alumnes que els supera i continua estudiant, afavorir la continuïtat educativa i el manteniment al sistema educatiu de joves que tenen dificultats i donar suport als serveis educatius amb un acompanyament i orientació individualitzada.

Persones destinatàries

Adreçat a joves entre 14 i 18 anys que tenen dificultats d’aprenentatge i/o poc suport familiar per continuar els seus estudis, que estan motivats per aprendre un ofici i inserir-se laboralment.

Metodologia

M’activo proporciona acompanyament i orientació personalitzada als joves, i complementa la formació realitzada al Escola Municipal d’Adults amb tallers d’oficis i la formació en pràctiques.

Concretament, el projecte MÉS 16 orienta i dona suport a l’Escola Municipal d’Adults, mitjançant la cotutoria amb l’alumnat participant del programa.

A més, es realitzen tutories per a la orientació grupal i individual perquè els alumnes construeixin el seu propi projecte educatiu i professional, i s’intenta involucrar la família.

El seguiment individual es realitza durant un any posterior a la finalització del curs.

Fases

S’implementa al llarg del curs escolar, de setembre a juny, en quatre fases: 

  • Fase 1: derivació de l’alumnat participant i formació dels grups.
  • Fase 2: realització dels cursos de formació als alumnes que s’han matriculat, de setembre a juny.
  • Fase 3: en paral·lel a la fase 2, acompanyament i orientació personalitzada i realització dels tallers d’oficis (formació teòrica i pràctica) durant 4 hores a la setmana.
  • Fase 4: seguiment durant l’any posterior a la finalització del curs.

Recursos humans

El personal tutor-orientador i els formadors dels mòduls.

Recursos materials i espais

Els materials varien amb cada mòdul, depenent del projecte.

Cost i fonts de finançament

Cost: entre 40.000 i 50.000 €

Es financen amb recursos municipals i amb una subvenció de la Diputació de Barcelona.

Punts forts

  • És un projecte consolidat amb un pressupost important.
  • La valoració dels centres educatius i la inspecció educativa és molt positiva.
  • L’obertura de l’Escola d’Adults a la franja 16-18 per facilitar la vinculació.
  • Un treball en equip i transdisciplinar que ve de lluny.
  • Predisposició a la col·laboració econòmica des d’altres regidories municipals per complementar les propostes.
  • Facilitat per innovar i adaptar-se a les situacions canviants gràcies al treball en xarxa i la consolidació del projecte.

Punts de millora

  • La col·laboració dels centres educatius és bona, però en els moments en què manquen els recursos s’ha condicionat la dedicació del personal que imparteix la part instrumental de la UEC perquè l’alumnat la pugui acreditar.
  • Falta objectivitzar els resultats i quantificar els impactes.
  • La dificultat dels perfils i les necessitats dels joves i les famílies amb qui es treballa.

Falta d’espais adaptats per realitzar algunes de les propostes propers als centres de secundària.