Competències municipals
Es troben recollides en el Reial Decret 487/2022, pel qual s'estableixen els criteris sanitaris de prevenció i control de legionel·losi i el Decret 352/2004, de 27 de juliol pel qual s'estableixen les condicions higienicosanitàries per a la prevenció i el control de la legionel·losi.
Podem diferenciar dos àmbits competencials:
- Com a titular d'instal·lacions:
- Establiment del pla de prevenció i control de legionel·la (PPCL), adaptat a les particularitats i característiques de la instal·lació o del pla sanitàri front la legionel·la, recomanat per a les instal·lacions més complexes.
El pla de prevenció i control de legionel·la ha de constar com a mínim de:
- Diagnòstic inicial amb la descripció detallada d'aquesta incloent dades tècniques i de funcionament, disseny i ubicació, plànol o esquema de funcionament hidràulic actualitzat, identificació dels punts de presa de mostra i de possible emissió d'aerosols.
- Descripció dels programes de manteniment i revisió de la instal·lació i equips amb assignació de responsabilitats; programa de neteja i desinfecció de la instal·lació i de tractament de l'aigua, en cas necessari; programa de mostreig i anàlisi de l’aigua; i programa de formació del personal d'acord amb les característiques de la instal·lació i d'acord amb les funcions assignades als operaris.
- Documentació i registres de les activitats i controls dels programes, resultats, incidències i mesures correctores.
El Pla de Sanitari davant de legionel·la:
Aquest pla es recomana per a les instal·lacions prioritàries definides a l'art. 2.11 del RD 487/22 (les freqüentades per persones d'especial vulnerabilitat: centres sanitaris, sociosanitaris i penitenciaris). El pla s'ha de basar en l'avaluació del risc i constarà dels aspectes següents:
- Avaluació del risc: identificació dels perills, priorització dels riscos, determinació dels punts crítics i descripció de les mesures correctores amb verificació de la seva eficàcia.
- Mesures de control i verificació
- Gestió i comunicació
- Avaluació continuada del pla sanitari
- Com autoritat sanitària competent l’administració competent en les pot dur a terme les següents activitats de control:
- Elaborar directrius en el seu àmbit competencial sobre l’aplicació del RD
- Revisar la documentació del PPCL de la instal·lació o, si escau, auditar el PSL.
- Controlar oficialment el correcte compliment del RD amb la inspecció d’instal·lacions i el control de paràmetres o qualsevol altra comprovació que es consideri oportuna, inclosa la presa de mostres d'aigua que es realitzarà segons el que disposa l'annex VI, i les seves anàlisis segons l'annex VII.
- Dictar les mesures per corregir, prevenir o minimitzar el risc.
- Establir el cens d'empreses amb torres de refrigeració i condensadors evaporatius (art. 4 del Decret 352/2004).
- Col·laborar amb el Departament de Salut en cas de brot epidèmic.
La teva privacitat és la nostra prioritat
Per protegir la teva intimitat, abans de continuar volem assegurar-nos que saps que, tant nosaltres com els nostres col·laboradors, utilitzem algunes “cookies” a la web per a facilitar-te l’ús:
- Pròpies i de tercers amb finalitats estadístiques, amb les que no es recull informació dels usuaris ni es registren les adreces IP d’accés.
- Pròpies i de tercers per a garantir el funcionament bàsic, com la sessió d'usuari, i aspectes de personalització, com l'idioma de les nostres pàgines.
Guardem l’acceptació de cookies durant 30 dies per a millorar l’experiència de navegació. Recorda que pots eliminar les cookies del teu navegador. - De tercers per mostrar-te informació de les nostres xarxes socials, com Facebook, X, YouTube, etc. A l’accedir a aquests llocs web podràs decidir si acceptes o no les seves polítiques de privacitat i de cookies.