Distincions i reconeixements del Servei Local de Teleassistència

 

El Servei Local de Teleassistència de la Diputació de Barcelona ha estat seleccionat com a finalista dels premis europeus PROCURA+ en la categoria de contractes innovadors en l’àmbit de les TIC. Aquest concurs vol destacar les contractacions públiques sostenibles i innovadores i donar visibilitat a les administracions públiques més dinàmiques, així com a les seves iniciatives. Les iniciatives guanyadores s’anunciaran en directe el proper dia 23 de novembre en un acte virtual.

Durant aquest 2021 s’ha posat en marxa un nou període de contractació del Servei Local de Teleassistència marcat pel repte de la transició digital, amb un model de prestació innovador de teleassistència avançada amb una forta base tecnològica. Atès que els premis PROCURA+ destaquen aquells models o solucions amb un gran potencial d’escalabilitat i abast, es va pensar en el Servei Local de Teleassistència com una pràctica innovadora que interessava compartir.

En aquest sentit el Servei Local de Teleassistència desenvoluparà, durant el proper període 2021-2025, un model de prestació innovador i sostenible, amb un alt valor tecnològic centrat en les cures i l’atenció a les persones més vulnerables, que estarà caracteritzat per:

  • El model d’atenció centrada en la persona  contrastat científicament, amb un pla d’atenció personalitzat i mesurable.
  • El pla de digitalització que incorpora, a més de la transició digital dels terminals instal·lats a les llars, projectes innovadors basats en Big Data i Internet de les Coses que permetran detectar precoçment situacions de risc com el deteriorament cognitiu, la pobresa, la malaltia mental o l’impacte de la soledat extrema, entre d’altres.
  • Els nous mecanismes de coordinació amb els serveis socials municipals, amb la posada en marxa d’una nova plataforma d’anàlisi de dades i un nou servei de predicció orientat al disseny d’escenaris municipals que incorpora un sistema d’alertes i valoració de riscos basat en la Intel·ligència Artificial.
  • El repte de l’Accessibilitat Universal, amb la posada en marxa d’un pla que s’orienta a adaptar tecnologia, prestacions, comunicacions i processos, alhora que descriu les mesures d’accessibilitat sobre els elements existents al servei.

Pel que fa al model de licitació del Servei Local de Teleassistència, cal destacar les següents característiques innovadores i millores que han fet d’aquest programa finalista dels premi PROCURA + a les contractacions públiques innovadores:

En primer lloc, la cooperació intermunicipal, amb una licitació a la qual s’adhereixen 310 municipis, un model de compra que permet l’eficiència i la sostenibilitat del servei, la qualitat en disposar de grans estructures de gestió professionalitzades i el benchmarking municipal.

En segon lloc, una licitació per a la innovació, amb un model de contractació orientat a resultats i obert a la innovació contínua per part del prestador.

En tercer lloc, un sistema de preus innovador a través d’una eina d’estratificació de persones usuàries del servei que permet una personalització de la prestació i la tecnologia, al mateix temps que persegueix la sostenibilitat i l’eficiència, ja que adapta els recursos a les necessitats reals.

En quart lloc, un model de servei integral amb un alt valor tecnològic, que inclou els recursos humans i la tecnologia en tots els processos del servei i sempre orientats a la prestació.

Finalment, unes clàusules mediambientals exigides i de millores per tot el que fa a la mobilitat dels recursos pel territori: vehicles i unitats mòbils amb distintiu ECO o ZERO.

El Servei Local de Teleassistència de la Diputació de Barcelona és un servei d'atenció domiciliària que garanteix la seguretat i dona tranquil·litat i acompanyament a les persones que poden estar en situació de risc per factors d'edat, fragilitat, solitud, discapacitat i/o dependència, les 24 hores del dia i els 365 dies a l'any, detectant situacions d'emergència i donant resposta immediata a aquestes, i també actuant de manera preventiva. Actualment, aquest servei es presta a 93.000 persones amb la col·laboració dels ajuntaments de la província de Barcelona (excepte la ciutat de Barcelona).

Premis Procura+ https://procuraplus.org/awards/

Menció de Bona Pràctica en el Premi Europeu del Sector Públic (EPSA)

El Servei Local de Teleassistència ha estat mencionat com a Bona Pràctica en el marc del Premi Europeu del Sector Públic (EPSA), que convoca l'Institut Europeu d'Administració Pública (EIPA). El lliurament dels premis es va fer el dilluns 25 de novembre a l'Ajuntament de Maastricht, en un acte presidit per l'alcalde de la ciutat i la directora general d'EIPA, al que va assistir el diputat de Benestar Social, Salut Pública i Consum de la Diputació de Barcelona, Josep Oliva.

El concurs va destinat a tots els nivells de l'administració pública d'Europa, amb l'objectiu de donar a conèixer experiències innovadores i de valor afegit, i la cerca de solucions creatives que millorin l'eficàcia i l'eficiència dels serveis.

Un total de 32 projectes, dels 230 presentats, han rebut la menció de Bona Pràctica, entre ells el Servei Local de Teleassistència de la Diputació de Barcelona.

Més informació sobre el premi a aquí

Informe Executiu de notes EPSA2013. Document en llengua anglesa. (Evaluation Summary Notes EPSA2013: Local Telecare Service of the Barcelona Provincial Council and municipalities of the Barcelona Province) [26 Kb - pdf]

Presentació Bona Pràctica en Prezi (recomanable obrir amb Google Chrome)

Presentació Bona Pràctica [2587 Kb - pdf]

El Servei Local de Teleassistència ha estat una de les experiències seleccionades per l'Observatori de la cooperació publicoprivada en l'atenció a la dependència, una iniciativa d'ACRA, patronal d'empreses i d'entitats de recursos assistencials per a gent gran de Catalunya, amb la Fundació ESADE, en el marc del Programa PARTNERS, per a una millor governança de la societat.

A partir de la visita al centre d'atenció de Tunstall Televida, Linda Sanders, membre de l'Associació de Directors de Serveis Socials per a Adults d'Anglaterra, destaca, en la web d'aquesta associació, el Servei Local de Teleassistència de la província de Barcelona com a referent pel seu caràcter preventiu i proactiu, especialment a través de les trucades de seguiment, d'acompanyament o d'orientació davant d'onades de fred o de calor.

"S'aprofita la tecnologia per donar suport des d'un enfocament més integrat i preventiu a ajudar a la gent a mantenir-se connectada i sentir-se segura" , explica Paul Burstow, diputat al Parlament de la Gran Bretanya i ex Ministre d'Assumptes Socials del Govern Britànic (2010 – 2012), arrel de la seva visita a la central del Servei, el passat 29 de gener.