caesen

Mare de Déu de la Sala

També coneguda com a Santa Maria de la Sala, és una ermita romànica al sud-est del terme municipal de Jorba, construïda sobre un petit planell prop del riu Anoia i del mas de Can Cansalada.

És d’estil romànic pur, al qual es va afegir un campanar d’espadanya sobre el mur de ponent.

Entre l’església romànica i el mas hi ha una creu commemorativa erigida l’any 1911, que recorda el gran aplec que s’hi havia celebrat el 25 d’agost de l’any anterior. Va ser sufragada amb aportacions populars.

El topònim Sala és esmentat per primer cop l’any 1012 amb la variant Sanla per denominar un enclavament rural, fossilitzat després en la masia de la Sala, actualment Can Cansalada. El 1212 va quedar sotmesa al monestir de Montserrat. L’església és esmentada per primer cop el 1185, tot i que la seva construcció és anterior. Es desconeix quan s’hi van instal·lar els ermitans, que hi van ser fins al 1823.

Parts de l'ermita de la Mare de Déu de la Sala

Il·lustració: Gemma Sans Gutiérrez (MOST Enginyers)

Fotografies

Interior de l'ermita de la Mare de Déu de la Sala
Fotografies: Jordi Contijoch Boada / Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya / Any 1994

Imatge de la Mare de Déu de la Sala
Fotografia: Xavier Bermúdez / OPC Diputació de Barcelona / Ajuntament de Jorba

La teva privacitat és la nostra prioritat

• Pròpies i de tercers amb finalitats estadístiques, amb les que no es recull informació dels usuaris ni es registren les adreces IP d’accés.
  • Pròpies i de tercers per a garantir el funcionament bàsic, com la sessió d'usuari, i aspectes de personalització, com l'idioma de les nostres pàgines.