Càtedra UB DIBA sobre Comunicació Clara aplicada a les Administracions Públiques
La Càtedra UB DIBA sobre Comunicació Clara aplicada a les Administracions Públiques és un espai de treball creat per la Universitat de Barcelona i la Diputació de Barcelona focalitzat a generar coneixement mitjançant la recerca, les bones pràctiques i l’elaboració de materials divulgatius i formatius.
Aquesta Càtedra permet transferir coneixement sobre metodologia i aplicació de la comunicació clara als processos comunicatius entre l’Administració pública i la ciutadania.
El coneixement generat és el resultat de l’anàlisi prèvia de la qualitat de la comunicació administrativa a la Diputació de Barcelona, i també de l’aplicació posterior dels principis i els fonaments multidisciplinaris de la comunicació clara.
Les accions produïdes per la Càtedra UB DIBA tenen relació directa amb:
- L’accessibilitat universal i el disseny per a totes les persones.
- La transparència.
- L’e-gov o govern obert.
- El lideratge i la innovació comunicativa.
- La claredat comunicativa a l’Administració pública.
- L’eficàcia dels processos administratius.
- Una administració focalitzada en l’usuari.
- El fet de treballar per un canvi de paradigma a l’Administració, d’acord amb la transformació i la modernització de l’Administració pública del segle XXI.
La Càtedra UB DIBA sobre comunicació clara aplicada a les administracions públiques és un espai de recerca i transferència del coneixement creat per la Universitat de Barcelona i la Diputació de Barcelona mitjançant un conveni de col·laboració de tres anys, i que té la finalitat de promoure el desenvolupament de la docència i la investigació en aquest camp específic.
La Universitat de Barcelona, com a institució de dret públic, té atribuïda, entre altres funcions, la de col·laborar amb les administracions públiques, les institucions i les entitats privades per elaborar i desenvolupar plans i accions que contribueixin al progrés de la ciència, a la difusió de la cultura i al desenvolupament de la societat, i també participar-hi.
Fonamentalment, la Diputació de Barcelona dona suport tècnic, econòmic i tecnològic als ajuntaments perquè puguin prestar serveis locals de qualitat d’una manera més homogènia a tot el territori. En aquest sentit, coordina serveis municipals i organitza serveis públics de caràcter supramunicipal.
La Diputació de Barcelona impulsa el progrés i el benestar dels ciutadans de la província de Barcelona, tres-cents onze municipis en xarxa, la qual cosa representa el 24 % del total de la superfície de Catalunya i el 74,4 % del total de la població catalana (més de cinc milions i mig de persones).
Per la seva naturalesa i la seva estructura, la Diputació de Barcelona és una institució idònia per proposar reflexions que permetin identificar i referenciar bones pràctiques a l’hora d’aplicar la comunicació clara en l’àmbit públic.
Estructura de govern de la Càtedra UB DIBA sobre comunicació clara aplicada a les administracions públiques
Direcció
Estrella Montolío Duran, catedràtica de Llengua Espanyola de la Universitat de Barcelona.
Comissió de seguiment
- Per la Universitat de Barcelona:
Rector Magnífic o persona en qui delegui el càrrec.
Dr. José Andrés Rozas Valdés, catedràtic de Dret Tributari de la UB.
Dra. Mar Forment Fernàndez, professora titular de Llengua Espanyola de la UB.
- Per la Diputació de Barcelona:
La presidenta de la Diputació de Barcelona o persona en qui delegui el càrrec.
El coordinador en matèria de Serveis Interns.
La subdirectora de la Subdirecció d'Imatge Corporativa i Promoció Institucional.
Directors i investigadors associats
Dr. José Andrés Rozas Valdés, catedràtic de Dret Tributari de la UB.
Dra. Mar Forment Fernàndez, professora titular de Llengua Espanyola de la UB.
Dra. M. Àngels Garcia Asensio, Facultat de Filologia i Comunicació / Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals.
Dr. Fernando Polanco Martínez, Facultat de Filologia i Comunicació.
Dr. Marc Bayés Gil, Facultat de Filologia i Comunicació / Facultat de Dret.
Les accions associades a la Càtedra UB DIBA sobre comunicació clara aplicada a les administracions públiques fan que la comunicació de les administracions públiques sigui més directa, fluida i amable.
L’objectiu de fer comprensible el llenguatge administratiu ajuda a:
- Garantir el principi de seguretat jurídica.
- Pal·liar els efectes de la bretxa digital.
- Fomentar la participació ciutadana en la definició dels models de ciutat.
- Fer més pròximes les administracions públiques i millorar-ne la imatge.
Els eixos principals de les accions que cal desenvolupar són els següents:
- Anàlisi de la qualitat de la comunicació a la Diputació de Barcelona, en general, i a l’Organisme de Gestió Tributària, en particular. L’Organisme de Gestió Tributària és un organisme autònom local creat per la Diputació de Barcelona que té com a finalitat principal gestionar i recaptar diversos ingressos de dret públic per delegació o encàrrec de gestió de les administracions públiques de Catalunya i dels ens públics que en depenen.
- Activitats i estudis amb els quals s’obtinguin millores en processos, documents i tota classe d’inputs comunicatius que s’apliquen directament a la comunicació de la Diputació de Barcelona per a l’exercici ciutadà del dret a entendre.
- Difusió del coneixement generat, especialment als municipis de Barcelona, i també en altres àmbits de l’espai públic en els quals sigui aplicable la comunicació clara.
Les accions que cal desenvolupar des de la Càtedra UB DIBA sobre comunicació clara aplicada a l’Administració pública són les següents:
- Formació dins l’àmbit acadèmic i l’àmbit professional.
- Recerca mitjançant la promoció de tallers, premis i ajudes a la recerca per als estudiants de la Universitat de Barcelona.
- Divulgació i transferència del coneixement.
- Activitats socioculturals per fomentar l’extensió del coneixement i les reflexions sobre problemes socials relacionats amb el dret a entendre.
- Creació o incorporació de la Càtedra UB DIBA a xarxes temàtiques de recerca sobre els temes que pertanyen al seu àmbit.
- Pla d’Actuació de Mandat (PAM), Pla de concertació Xarxa de Governs Locals (PLA XGL) i Agenda 2030.
- Digitalització dels materials i els projectes de comunicació.
- Incorporació de criteris d’accessibilitat, integració i atenció a la diversitat.
PLA D’ACTUACIÓ DE MANDAT (PAM)
El Pla d’Actuació de Mandat o PAM és el document estratègic que recull els objectius polítics principals que donen resposta a les prioritats del govern de la Diputació de Barcelona i les línies d’actuació per assolir-los, sempre considerant tots els recursos que la corporació té a l’abast.
PLA DE CONCERTACIÓ XARXA DE GOVERNS LOCALS (PLA XGL)
L’objectiu d’aquest pla és dotar la Diputació de Barcelona d’un model de cooperació amb els municipis de la província que reforci la seva raó de ser: estar al servei del reequilibri territorial i garantir la cohesió social, la sostenibilitat i el fet que qualsevol persona, amb independència del lloc de la província on visqui, tingui accés als serveis essencials amb uns estàndards de qualitat.
AGENDA 2030 I OBJECTIUS DE DESENVOLUPAMENT SOSTENIBLE
L’Agenda 2030 de desenvolupament sostenible és una agenda integral, multidimensional i d’aplicació universal que es desplega mitjançant un sistema de disset objectius de desenvolupament sostenible (ODS) que han de permetre afrontar els grans reptes globals, des de la lluita contra la pobresa o el canvi climàtic fins a l’educació, la salut, la igualtat de gènere, la pau o les ciutats sostenibles.
Els principis fonamentals de l’Agenda 2030 són la universalitat, no deixar cap persona enrere, la interconnexió i la indivisibilitat, la inclusió i la cooperació entre les múltiples parts interessades. La comunicació clara és una tècnica que garanteix el dret de clients i ciutadans a entendre allò que comuniquen empreses i institucions públiques.
La comunicació clara contribueix de manera directa al desenvolupament i la consecució dels ODS i de les cent seixanta-nou metes definides:
- Garantir el principi de seguretat jurídica tot facilitant el coneixement i la comprensió i, en conseqüència, l’actuació i la presa de decisions de les persones i les empreses.
- Facilitar en tot moment la comprensió còmoda de la ciutadania i maximitzar l’interès en la comunicació per garantir l’exercici d’una ciutadania plena de drets i que millori la participació en la construcció de l’espai públic.
- Pal·liar els efectes que genera la bretxa digital o qualsevol mena d’exclusió generada per la manera en la qual comunica la Diputació de Barcelona.
- Reduir la pèrdua de temps i de recursos que suposa l’existència de processos complexos, confusos i poc empàtics.
- Reduir l’ansietat que provoca la difícil comprensió de documents i procediments administratius.
- Escurçar el temps i l’esforç invertits en la lectura i la comprensió dels missatges de l’Administració, tant en paper com en pantalla, la qual cosa agilitza els tràmits, optimitza els temps de gestió i redueix el volum de dubtes, reclamacions dels ciutadans i costos associats.
- Millorar la imatge de l’Administració davant la ciutadania, gràcies a una comunicació més directa, fluida, comprensible i amable.
- Agilitzar el procés de traducció automàtica i d’adaptació als sistemes de processament de llenguatge, com per exemple els lectors per a invidents.
- Empoderar la ciutadania, perquè la comunicació clara la col·loca en una relació de simetria (d’igual a igual) amb una administració que està al seu servei.
- Adoptar una metodologia corporativa que tingui com a base per a una comunicació clara el disseny inclusiu, l’accessibilitat i la universalitat, i que, per tant, mitigui la presumpció de complexitat.
- Posicionar la Diputació de Barcelona com l’administració pública de referència a l’Estat espanyol pel que fa a l’aplicació de la comunicació clara en la seva cultura organitzativa, atès que millora la reputació dels organismes que la promouen i genera confiança en els ciutadans, que se senten més satisfets amb els serveis rebuts.
- Reforçar la recerca en l’àmbit interdisciplinari de la comunicació clara.
- Contribuir a la consecució dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS).