22/06/2020 20:25 h.

Trobada d’intercanvi entre regidors i regidores de consum per compartir actuacions i reptes davant la COVID-19

Comparteix

Dilluns 22 de juny va tenir lloc un espai de trobada i d’intercanvi telemàtic amb regidors i regidores de Polítiques de Consum de la província de Barcelona, convocada per l’Àrea de Cohesió Social, Ciutadania i Benestar de la Diputació de Barcelona, amb l’objectiu de debatre reptes i línies estratègiques de futur, en aquest cas en l’àmbit dels drets de les persones consumidores.

 

M. Enric Llorca, diputat de Salut Pública i Consum, va conduir la sessió i va ressaltar que “El país s’enfronta a una situació sense precedents en matèria social i econòmica arran de la proclamació de l’estat d’alarma. El Reial decret llei 8/2020 de medidas urgentes extraordinarias para hacer frente al impacto económico y social de la COVID-19 i la normativa posterior, vetlla en part per les persones consumidores, però també per les empreses per tal d’intentar evitar una massificació de les reclamacions després de la pandèmia.”

També va afegir que “La Xarxa Local de Consum representada pel Servei de Suport a les Polítiques de Consum i els 86 Serveis Públics de Consum de la província han estat treballant des del primer dia per atendre a les persones consumidores en les seves consultes, reclamacions i posterior mediació”.

A més va recordar que durant aquests mesos de pandèmia als municipis de la província de Barcelona, la Xarxa de Consum local ha treballat en dues línies:1) la prestació telemàtica dels serveis de mediació en consum; 2) la creació d’un Grup de treball de la Xarxa Local de Consum per a l’anàlisi i seguiment de l’afectació als i les consumidores de les mesures establertes per les normatives publicades per les diferents administracions per fer front a l‘impacte econòmic i social de la COVID-19.

D'una banda, M. Enric Llorca va remarcar que s’han atès més de 12.000 expedients durant aquest període, dels quals els més recurrents són els serveis turístics, els pagaments fets per avançat en concepte de paga i senyal de productes i serveis que no s’han pogut lliurar i serveis de tracte continuat; a més del que apuntava la diputada Lluïsa Moret - que va més enllà de l’activitat comercial com són els temes hipotecaris, els lloguers i assegurances, així com els relatius al bo social en subministraments bàsics i sempre amb el compromís de fer una primera atenció a la ciutadania en un termini no superior a les 48 hores.

D’altra, el Grup de Treball de la Xarxa Local de Consum ha desenvolupat les següents línies d’actuació: un document de preguntes i respostes dirigit a la ciutadania; un document d’anàlisi normatiu sobre les afectacions de la COVID-19 en relació amb les persones consumidores; un informe sobre la reducció del 50% del cànon de l'aigua per habitatges de primera residència; un informe resum de les normes publicades en relació amb l’accés de la població a l’ús dels productes recomanats com a mesures higièniques per a la prevenció de contagis per la COVID-19; un informe sobre el nou supòsit excepcional de liquiditat per a plans de pensions arran de la crisi sanitària produïda per la COVID-19; 59 càpsules informatives per xarxes socials i 31 Intervencions en 14 ràdios locals.

Durant la sessió, els regidors i regidores de Polítiques de Consum han agraït el suport de la Diputació de Barcelona i han manifestat la seva preocupació per reforçar els serveis de consum, davant el canvi de paradigma amb l’augment de les compres en línia i personalització de productes, que requereix un esforç en formació per adaptar-se a aquesta nova situació.

El diputat Llorca també va afirmar que “Des de la Diputació de Barcelona, continuarem prestant suport econòmic i tècnic als Serveis Públics de Consum i, en particular, impulsarem la mediació en consum, per tal de minimitzar l’impacte econòmic de la crisi de la COVID-19 en les famílies i els i les treballadores autònomes. Per garantir la cohesió social”.

Lluïsa Moret va tancar l’acte afirmant que “Des de la Diputació de Barcelona apostem per la mediació per desjudicialitzar i no col·lapsar la justícia i com a eina important per a resoldre conflictes”. També va afegir que “S’ha de treballar, sobretot des de les administracions locals, per impulsar Polítiques de Consum que defensin els drets de les persones consumidores i, alhora, denunciar les males pràctiques que abusen d’aquests drets, com és el joc en línia que pot generar addiccions a adolescents”.

Des de la Diputació de Barcelona es van recollir totes les demandes, els reptes i les necessitats més rellevants per a treballar conjuntament en els propers mesos a fi d’impulsar noves fórmules que tinguin valor, com són el comerç de proximitat i el consum responsable i just.